وعده

وَعَدَ اللَّهُ ...

وعده

وَعَدَ اللَّهُ ...

وعده

بیاندیش:

در حال ساختن عالمی هستی که تا بی نهایت، در آن زندگی خواهی کرد..

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

"طرح صمیمانه با امام "

✍️هر روز، قلم به دست می گیریم و برای امام زمان ارواحناله الفداء، نامه ای می نویسیم. به حضرت سلام می کنیم و درد و دلی عاشقانه، عارفانه، از سر صدق خواهیم داشت.

🌺باور دارم این دعوت، از سمت خود حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف است و ما اجابت کننده ایم. فدای مهر و محبت تان بشویم آقاجان.

👈نامه های خود را به آیدی @yazahra10 در ایتا بفرستید.

📌نکته 1: در صورت تمایل، نام مستعار یا نام و نام خانوادگی خود را نیز بفرستید
📌نکته 2: حتما #صمیمانه_با_امام را در پیامتون قید کنید.

✍️نامه های ارسالی حاوی هشتک، در صورتی که قابلیت انتشار داشته باشند، به اسم خودتان در کانال گذاشته خواهند شد.

🔹ایتا:
📢 https://eitaa.com/joinchat/3492216926C09c394f203

🔸بله:
📢 https://ble.ir/samimane_ba_emam

🔹سروش:
📢 https://sapp.ir/joinchannel/ZlyYeGiTVIH8xgCsv2NROb9E

📣کانال #صمیمانه_با_امام در سروش، ایتا، بله

🆔 @samimane_ba_emam

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

تفکر کرد تا زان سر شد آگاه

يكشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۵۵ ب.ظ

برخی از دوستان از ما جا موندن و نتونستن مطالب رو با ما پی بگیرن. برای اینکه یه فرصتی باشه برای این دوستان و یه تاملی هم برای خود ما تا با انگیزه ای بیشتر و بهتر بتوانیم قدم های بعدی رو برداریم، مروری می کنیم بر چیزهایی که تا الان یاد گرفتیم و حساب می کشیم از خودمون که چقدر به بسته پیشنهادی که مطابق با نیازها و ویژگی های ماست، عمل کرده ایم.

                   تفکر

بسته پیشنهادی، همان سبک زندگی است که خداوند بواسطه پیامبر از طریق قرآن و کلام حضرات معصومین علیهم السلام و سیره آن ها برایمان فرستاده است. توسط افرادی از جنس ما تا الگویی باشند برای ما.

در این جا ، جایگاه قرآن را در سبک زندگی یک انسان الهی بیان کردیم  و روی این جایگاه تفکر و تاملی داشتیم.

در این جا فهمیدیم که قرآن را باید خودمان در زندگی هایمان به جریان بیاندازیم و جاری کنیم.

در این جا، اشاره ای به ساعت خواب و بیداری یک انسان الهی داشتیم که برای بهره گیری از اوقات سحر و سحر خیزی، به جای شب نشینی ها و خواب ماندن های صبح، شب ها زودتر می خوابد تا از فیوضات سحرگاهان بهره بیشتری ببرد.


در این جا، جایگاه محاسبه و حسابرسی را در سبک زندگی یک انسان الهی بیان کردیم. مگر می شود زندگی الهی داشته باشیم و محاسبه نداشته باشیم؟ مگر می شود مطابق با الگو و پیشنهاد خداوند زندگی کنیم و از خود حساب نکشیم؟

در این جا، اشاره ای به موضوعاتی که یک انسان الهی به آن می پردازد کردیم. رها کردن و رد کردن موضوعات کم اهمیت و بی اهمیت و پرداختن به مسائلی که نفع و فایده ای برای آخرتمان دارد.

و در همین جا نیز نکته ای زیبا را در سبک زندگی خانوادگی یک انسان الهی بیان کردیم و آن جایگاه سفره و غذا خوردن با خانواده بود که عجیب خداوند نظر رحمتش را بر چنین جمعی می اندازد. و این خلاف زندگی های غربی است که سروسرویس شده است و هر کس هر ساعتی که می خواهد، تنها، غذایش را می خورد و ... البته در این نوع شیوه، ادعیه های زیبایی هم در ابتدا و انتهای غذا خوردن وارد شده است که مضامینی این چنین دارد که خداوندا این سفره را به سفره بهشتی متصل بفرما و ما را از شاکرین قرار بده و ..

در این جا، روش یک انسان الهی را در شروع و آغاز تمامی کارهایش بیان کردیم. در سبک زندگی قرآنی، نقش نام و یاد خدا در ابتدای کارها، آنچنان پر رنگ است که انتهای یک کار، متوقف بر نحوه شروع آن کار است. اگر با نام خدا شروع شد، خداوند آن کار را به سرانجام می رساند و همین نکته و سنت الهی است که این روش و سبک زندگی در شروع کارها را به انسان الهی می آموزد.


در این جا و دیگر مطالب، کمی تفکر و تامل کردن بر موضوعات و مسائل مختلف را تمرین کردیم. تفکر و تدبر و توجه به مسائل، از جمله کارهای دائمی انسان الهی است که در زندگی با شیوه قرآنی خود، آن را ترک نخواهد کرد(1). حتما شنیده اید که آیات بسیاری از قرآن ، نشانه های مختلفی که انسان را به خدا و هدف و .. رهنمون می سازد نشانمان می دهد (2)و در آخر می فرماید : برای گروهی که تعقل کنند(3). برای گروهی که متذکر شوند(4). برای گروهی که فکر کنند(5). ایا فکر نمی کنید(6).. این فکر کردن و تعقل کردن و متذکر شدن و توجه کردن، از روش های دائمی زندگی یک انسان الهی است. انسانی با سبک زندگی قرآنی، اهل تفکر است(7). در مسائل فکر می کند(8). در عاقبت انتخاب و انجام کار و حرفی فکر می کند(9). اگر به نفع آخرتش بود انجام میدهد و آن حرف را می زند. اگر نبود انجام نمی دهد. تمامی رفتارهایش بر پایه فکر با شاخصه آخرتی است


حالا شما برایم بگویید. فکر می کنین دیگر چه چیزی از روش های یک انسان الهی است ؟ در رابطه با هر موضوعی که باشد.. شما با چه شیوه و پیشنهادی از سمت خدا آشنایی دارید؟

 

 

--------------------------------

1. امام صادق علیه السلام:  فِکرَةُ ساعَةٍ خَیرٌ مِن عِبادَةِ اَلفِ سَنَةٍ؛( مصباح الشریعه،ص114)  یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.

2. وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ ..(سوره روم/ آیه 21) وَمِنْ آیَاتِهِ یُرِیکُمُ الْبَرْقَ خَوْفًا وَطَمَعًا وَیُنَزِّلُ مِنَ السَّمَاء مَاء (سوره روم/ آیه 24) وَمِنْ آیَاتِهِ اللَّیْلُ وَالنَّهَارُ وَالشَّمْسُ وَالْقَمَرُ (سوره فصلت / ایه 37) و ...

3. إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَعْقِلُونَ (سوره روم/ آیه 24)

4. یَضْرِبُ اللّهُ الأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ (سوره ابراهیم/ آیه 25)

5. إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ (سوره روم/ آیه 21)

6. قُلْ هَلْ یَسْتَوِی الأَعْمَى وَالْبَصِیرُ أَفَلاَ تَتَفَکَّرُونَ (سوره انعام/ آیه 50)

7. امام حسن علیه‏ السلام:  اُوصیکُم بتَقوَى اللّه وإدامَةِ التَّفَکُّرِ ؛ فإنَّ التَّفَکُّرَ أبو کُلِّ خَیرٍ واُمُّهُ .( تنبیه الخواطر : 1 / 52 منتخب میزان الحکمة : 454) شما را به تقواى الهى و تداوم اندیشه سفارش مى‏کنم زیرا که اندیشیدن پدر و مادر همه خوبیهاست .

8. قال امیرالمومنین علی علیه ‏السلام : مَن أکثَرَ الفِکرَ فیما تَعَلَّمَ أتقَنَ عِلمَهُ ، وفَهِمَ ما لم‏یَکُن یَفهَم .( غرر الحکم : 8917 منتخب میزان الحکمة : 454)  امام على علیه‏ السلام : هر که در آنچه آموخته است ، بسیار اندیشه کند ، دانش خود را استوار گرداند و آنچه را نمى‏فهمیده است ، بفهمد .

9. الإمامُ الصّادقُ علیه ‏السلام : الفِکرَةُ مِرآةُ الحَسَناتِ وکَفّارَةُ السَّیّئاتِ .( بحار الأنوار : 71 /326 /20 منتخب میزان الحکمة : 454)  امام صادق علیه‏ السلام :اندیشه ، آینه خوبیها و پوشاننده بدیهاست .

نظرات  (۸)

  • تنها پادشاه
  • سلام 
    چه زیبا و چ کاربردی 

    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما بزرگوار
    ممنون از اینکه زیبا بین هستید..
    برای سوالم پاسخی نداشتید؟

    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    سلام
    تا حدی موفق شدم
    کم کم بهترش میکنم
    دعا گویتان هستم
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما
    احسنت بر شما بزرگوار
    الهی که مدد الهی قرین راهتان باشد..
    الحمدلله.. به مرور بهتر می شود . وظیفه ما استقامت است.. خدا هم وقتی استقامت ما را ببیند، کمکمان می کند..
    ممنون از شما بزرگوار
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی..
    ممنون
    ولی پاسخی نداشتم
    اگر می شود در همین صفحه و در قسمت نظرات منتظر پاسخ باشم
    -------------------------
    برای گوشی هم که راهنمایی کردید ممنون
    پاسخ:
    سلام و درود خدا بر شما
    بزرگوارید..
    زنده باشید به حیات طیبه الهی
    واقعا شاخصه های بسیار جالبی رو ذکر کردید...
    فکر میکنم مشورت کردن هم یکی از این شاخصه ها باشد...
    پاسخ:
    سلام و درود خدا بر شما بزرگوار
    بله شاخصه های جالب و کاربردی و یک جور میان بر هستند..
    خدا کمک کند بتوانیم نکات دیگر بسته هیا پیشنهادی سبک زندگی قرانی را نیز بیان کنیم که عجیب، در روند رو به رشد زندگی مان تاثیر دارند.
    ممنون از اینکه به سوال پاسخ دادید.
    بله اهل مشورت بودن هم از جمله ویژگی های انسان الهی است..
    التماس دعا
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی..

    حفظ زبان (نخست اندیشه کردن سپس گفتار)

    اگر انسان پیش از آن که شروع به سخن گفتن کند در محتوا و انگیزه و نتیجه سخنان خود کمی بیندیشد، بسیاری از لغزشهای زبان و گناهان، از او دور می شود. آری! بی مطالعه سخن گفتن است که انسان را در انواع گناهان که از این عضو مخصوص سرچشمه می گیرد، غوطه ور می سازد!

    [321]

    در حدیث معروفی از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله آمده است: «ان لسان المؤمن وراء قلبه، فاذا اراد ان یتکلم بشی ء تدبره بقلبه، ثم امضاه بلسانه، وان لسان المنافق امام قلبه، فاذا هم بشی ء امضاه بلسانه و لم یتدبره بقلبه؛ زبان انسان با ایمان در پشت قلب او قرار دارد، هنگامی که اراده سخن گفتن کند، نخست در آن می اندیشد، سپس با زبانش آن را امضا می کند؛ ولی زبان منافق در جلو قلب اوست، هنگامی که تصمیم به گفتن چیزی بگیرد نحست آن را با زبانش امضا می کند و در آن نمی اندیشد! » (185)

    همین مضمون با کمی تفاوت در خطبه 176 نهج البلاغه در کلام امیرمؤمنان علی علیه السلام آمده است.

    و در تعبیر دیگری از امام حسن عسکری علیه السلام چنین می خوانیم: ق-لب الاح-مق فی فمه و فم الحکیم فی قلبه؛ قلب نادان در دهان اوست، و دهان دانا در دل او! » (186)

    بدیهی است مراد از قلب در این جا همان عقل و فکر است، و بودن زبان در جلو قلب، یا در عقب آن، کنایه از تفکر و اندیشه درباره محتوای سخن یا عدم آن است.

    راستی چه می شد اگر همیشه ما پیش از آن که سخن را آغاز کنیم فکر خود را به کار می گرفتیم و درباره انگیزه ها و نتیجه ها و محتوای سخنان خود می اندیشیدیم که آیا این سخن بیهوده است یا زیانبار یا هتک حرمت مؤمن یا حمایت از ظالم و مانند آن، یا این که سخنی است برای خدا، و در طریق امر به معروف و نهی از منکر و حمایت از مظلوم و مبارزه با ظالم، و مورد رضای حق و سبب خوشنودی بندگان خدا!

    این سخن را با حدیثی از امیرمؤمنان علی علیه السلام که جامع همه مباحث بالا است و بر دل انسان نور و صفا می پاشد پایان می دهیم، فرمود: «ان احببت سلامة نفسک وستر معایبک فاقلل کلامک واکثر صمتک، یتوفر فکرک و یستنر قلبک؛ اگر دوست داری از سلامت نفس برخوردار شوی و عیوب و کاستیهایت پوشیده بماند، کمتر سخن بگوی و بیشتر خاموش باش تا فکرت قوی، و قلبت نورانی گردد (187)

    پاسخ:
    سلام و درود خدا بر شما بزرگوار
    ممنون که وبلاگ ما را با روایات نورباران کردید.
    بسیار زیباست....
    زنده باشید به حیات طیبه الهی
    سلام مطالب بسیار خوب و جذاب و کاربردی بود موفق باشید
    پاسخ:
    سلام و درود خدا بر شما بزرگوار
    دوست داشتیم شما هم نکته ای را اضافه می فرمودید..
    التماس دعا
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی..
    خیلی جلب و کاربردی بود
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر زهرا خانم..
    چی اش جالب و کاربردی بود؟ یعنی چی که کاربردی بود؟ برام توضیح بدید..
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    ممنون ک اومدی وبم و نظر قشنگتو برام گذاشتی...

    اگه مایلی تبادل لینک و دنبال کنیم بیا وبم بهم خبر بده...
    پاسخ:
    رحمت و درود خدا بر شما بزرگوار
    ما مهمان خانه شما خواهیم بود..
    خوشحال می شوم شما نیز مهمان ما باشید و مطالب را بخوانید و مهم تر، اندیشه کنید...
    شاد باشی و سرزنده
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">