وعده

وَعَدَ اللَّهُ ...

وعده

وَعَدَ اللَّهُ ...

وعده

بیاندیش:

در حال ساختن عالمی هستی که تا بی نهایت، در آن زندگی خواهی کرد..

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

"طرح صمیمانه با امام "

✍️هر روز، قلم به دست می گیریم و برای امام زمان ارواحناله الفداء، نامه ای می نویسیم. به حضرت سلام می کنیم و درد و دلی عاشقانه، عارفانه، از سر صدق خواهیم داشت.

🌺باور دارم این دعوت، از سمت خود حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف است و ما اجابت کننده ایم. فدای مهر و محبت تان بشویم آقاجان.

👈نامه های خود را به آیدی @yazahra10 در ایتا بفرستید.

📌نکته 1: در صورت تمایل، نام مستعار یا نام و نام خانوادگی خود را نیز بفرستید
📌نکته 2: حتما #صمیمانه_با_امام را در پیامتون قید کنید.

✍️نامه های ارسالی حاوی هشتک، در صورتی که قابلیت انتشار داشته باشند، به اسم خودتان در کانال گذاشته خواهند شد.

🔹ایتا:
📢 https://eitaa.com/joinchat/3492216926C09c394f203

🔸بله:
📢 https://ble.ir/samimane_ba_emam

🔹سروش:
📢 https://sapp.ir/joinchannel/ZlyYeGiTVIH8xgCsv2NROb9E

📣کانال #صمیمانه_با_امام در سروش، ایتا، بله

🆔 @samimane_ba_emam

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

گوشه گیر از عالم پر شور اگر خواهی حضور

دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴، ۰۸:۳۳ ق.ظ

           ایت الله بهجت


... عن أبی عبد اللّه، علیه السّلام، قال: فی التّوریة مکتوب: یا ابن آدم، تفرّغ لعبادتی، أملأ قلبک غنى و لا أکلک إلى طلبک، و علىّ أن أسدّ فاقتک و املأ قلبک خوفا منّی. و إن لا تفرّغ لعبادتی، أملأ قلبک شغلا بالدّنیا، ثمّ لا أسدّ فاقتک و أکلک إلى طلبک. (1)

«فرمود حضرت صادق، علیه السلام، که در تورات نوشته شده است: اى پسر آدم، فارغ شو از براى عبادت من، تا پر کنم قلب تو را از بى‌نیازى و واگذار نکنم تو را به سوى طلب خویش، و بر من است که ببندم راه فقر تو را و پر کنم دل تو را از خوف خویش. و اگر فارغ نشوى براى عبادتم، پر کنم دل تو را از اشتغال به دنیا، پس از آن نبندم فقر تو را و واگذارم تو را به سوى طلبت.»


اگر با دقت روایت را نخواندی دوباره برگرد و بخوان. عجیب روایتی است. از سنت های الهی خبر می دهد. آن هم سنتی که همه ی ما دنبال آن هستیم و به اصطلاح سوراخ دعا را گم کرده ایم.

اینکه می فرمایند تفرّغ لعبادی. فارغ شو برای عبادت من.. این تفرغ به کسی می گویند که "تمام وقت خود را صرف آن مسئله بکند به طورى که به چیز دیگر اشتغال نورزید. و تفرّغ قلب براى عبادت، خالى نمودن از توجه به هر چیزی است. (2)


وقتی قرار باشد برای عبادتش فراقت حاصل کنیم، دو مورد را باید رعایت کنیم. در وقتمان فراغت ایجاد کنیم و در قلبمان نیز . این دو فراغت را باید ایجاد کرد تا بتوان به فراغت عبادت رسید. معنایش را که در هوا گرفتی؟ آنقدر زرنگ و تیز هستی که مطمئنم تا انتها نخوانده رفته ای.

پس شد دو مورد: 1. فراغت در وقت  2 . فراغت در قلب

1 . منظور ما از فراغت وقت این است که در هر شبانه روز، وقتی را برای عبادت خودمان مشخص کنیم و در آن زمان، خودمان را موظف کنیم که به هیچ کار دیگری مشغول نباشیم و فقط به عبادت بپردازیم.

می دانی اگر باور کنیم که عبادت یکی از کارهای مهم ماست که البته آنقدر مهم هست که نمی شود با دیگر کارها مقایسه اش کرد، هیچوقت ترک که هیچ، زمان مخصوص عبادتمان را صرف چیز دیگری نخواهیم کرد.

اما آن چیزی که مهم تر از فراغت وقت هست، فارغ شدن قلب است. البته که وقتی وقتت را مخصوص کاری بگذاری، مقدمه ای می شود برای اینکه قلبت هم از چیزهای دیگر جدا و رها شود.


2 . منظور از فراغت قلب، این است که وقتی مشغول به عبادت هستی، خودت را از مشغله ها و افکار دنیایی رعا کنی و توجه قبت را از امور دیگر بگیری و دلت را یکسره خالی و خالص برای توجه به عبادت و مناجات با حق تعالی نمایی.

تا نتوانیم این فراغت را برای قلبمان پدید بیاوریم، نمی توانیم به آنچه در روایت بالا بیان شده برسیم. می دانی بدبختی ما کجاست؟ آن جا که ما نه تنها موقع عبادت خود را از دنیا و .. رها نمی کنیم، بلکه تمام افکار و اندیشه هایمان را ذخیره می کنیم برای وقت عبادت. همین که تکبیرة الاحرام نماز را مى‌گوییم، گویى در دکان را باز کردیم، یا دفتر محاسبات را گشودیم، یا کتاب مطالعه را باز کرده ایم، یا به قرارها و مدیریت زمان هایمان می پردازیم و .. خلاصه زمانی به خودمان مى‌آییم که به حسب عادت به سلام نماز رسیدیم!

 

گاهی اوقات، صبح های زود، یا شب ها و نیمه شب ها، کتاب چهل حدیث امام خمینی رحمه الله علیه را باز می کرد و بلند بلند برای خود می خواند و اشک می ریخت. کجاست که بیاید و برایمان بخواند و اشک بریزد که حضرت امام اینگونه به ما فرموده اند:

"عزیزم، تو مناجات با حق را مثل تکلم با یک نفر بندگان ناچیز حساب کن. چه شده است که اگر با یک نفر از دوستان، سهل است با یک نفر از بیگانگان، اشتغال به صحبت داشته باشى، مادام که با او مذاکره مى‌کنى، از غیر غافلى و با تمام توجه به او مشغولى، ولى در اشتغال به مکالمه و مناجات با ولىّ النعم و پروردگار عالمیان بکلى از او منصرف و غافلى و به دیگر امور متوجهى؟ آیا قدر بندگان از ذات مقدس حق افزون است؟ یا تکلم با آنها ارزشش از مناجات با قاضى الحاجات بیشتر است؟ آرى من و [شما] مناجات با حق را نمى‌دانیم چیست. تکالیف الهیه را سر بار امور مى‌دانیم، البته امرى که تحمیل بر شخص شد و سربار زندگانى گردید، در نظر اهمیت نخواهد داشت. باید سر چشمه را اصلاح کرد و ایمان به خداوند و فرمایشات انبیا پیدا کرد تا کار اصلاح شود. همۀ بدبختیها از ضعف ایمان و سستى یقین است."

 

خداوند به ما رحم کند و باورمان را باورهایی الهی قرار دهد ...

 

________________________________________

1 .  اصول کافى، ج ٢، ص ٨٣، «کتاب ایمان و کفر» ، «باب العبادة» ، حدیث ١.

2 . شرح چهل حدیث امام خمینی ره، ص 428

3 . همان، ص 429

نظرات  (۱۰)

سلام 
بازم مثل همیشه سرشار از حس روح بخش معنویت 
ممنونم دوست عزیز
پاسخ:
سلام
ممنون از حضورتون. روح شما گیرنده ی معنویت های کلام اهل بیت است و بر این گیرنده پر نور درود و شکر الهی..
الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی..
هرچی بیشتر درگیرش بشی کمتر بهش میرسی
عجب ساختاری داره :)
پاسخ:
سلام و رحمت خدا بر شما بزرگوار
عجیب ساختاری داره. اولش این طوره. ادم فکر می کنه کمتر بهش می رسه ولی در اصل داره نزدیک تر می شه
دست از تلاش نباید برداشت فاستقم...
الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
سلام ممنون که به من سر زدید.
وب زیبایی دارید.از این پس من شمارا دنبال میکنم خوش حال میشم اگر شما هم وب منو دنبال کنید.
یا حق
پاسخ:
سلام و رحمت خدا بر شما بزرگوار
خوشحال می شوم مطالبمان را دنبال کنید و زیبایی های کلام معصوم را به فطرت و درک بالایتان از نوشته های ناقص من جدا کرده و نوش کنید.
ما هم مطالبتان را دنبال خواهیم کرد. قطعا چیزی یاد خواهیم گرفت.
الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی..
سلام خیلی دوست دارم گوشه گیری رو خیلی 
پاسخ:
سلام و رحمت خدا بر شما..
حتما برکت ها دیدین از گوشه گیری..
ارتباطات اجتماعی به از گوشه گیری است اما خلوت در میان جمع، چیز دیگری است..
شما چه نوع گوشه گیری ای رو دوست دارین؟ برامون توصیفش می کنین ؟

ممنون از حضورتون. و دادن چنین نظر جالب و البته مبهمی و واضحی را..
الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
  • 😎😎😎BAHAR 😎😎😎
  • وای خدا چه وب باحال و قشنگی!
    خیلی وقت بود دنبالش بودم!
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شمابزرگوار..
    باحالی از خودتونه...
    مطلب رو خوندین؟ سوالی نداشتین؟

    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    میخوام مرگ رو
    پاسخ:
    سلام خدا بر شما بزرگوار
    اگر حالتان اینگونه است گوارایتان باد
    الإمامُ زینُ العابدینَ علیه السلام ـ لمّا سُئلَ عنِ المَوتِ ـ : لِلمؤمنِ کنَزعِ ثِیابٍ وَسِخَةٍ قَمِلَةٍ ، وفَکِّ قُیودٍ وأغلالٍ ثَقیلَةٍ ، والاستِبدالِ بأفخَرِ الثِّیابِ وأطیَبِها رَوائحَ ، وأوطَاَ المَراکِبِ ، وآنَسِ المَنازِلِ ؛...... معانی الأخبار : 289/4

    امام زین العابدین علیه السلام ـ در پاسخ به این پرسش که مرگ چیست؟ ـ فرمود : براى مؤمن چون برکندن جامه هایى چرکین و شپشى از تن است و از هم گسستن کُند و زنجیرهاى گرانبار و جایگزین کردن فاخرترین و خوشبوترین جامه ها و راهوارترین مرکب ها و امن ترین منزل ها. 

    با این حال، نباید بخواهیدش.:
    رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : لا یَتَمنّى أحَدُکُمُ المَوتَ لِضُرٍّنَزَلَ بهِ ، فإن کانَ ولابُدَّ فاعِلاً فلْیَقُل : اللّهُمّ أحیِنی ما کانَتِ الحَیاةُ خَیرا لی ، وتَوَفَّنی إذا کانَتِ الوَفاةُ خَیرا لی . الترغیب والترهیب : 4/257/54 .

    پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هیچ یک از شما به خاطر گزندى که به او مى رسد ، مرگ را آرزو نکند؛ و اگر ناچار به این کار شد، بگوید : بار خدایا! تا زمانى که زندگى براى من بهتر است مرا زنده بدار و هرگاه مرگ برایم بهتر بود، مرا بمیران.

    این ها همه از درون باید باشد.. درونتان فراوان به یاد مرگ باشد.. این خیلی هم خوب است و عجیب اثراتی هم دارد.. آدمی را از درون زنده می کند:

    رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أکثِروا ذِکرَ المَوتِ ، فما مِن عَبدٍأکثَرَ ذِکرَهُ إلّا أحیا اللّه ُ قلبَهُ وهَوَّنَ علَیهِ المَوتَ . کنز العمّال : 42105 .

    پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : مرگ را فراوان یاد کنید؛ زیرا هیچ بنده اى آن را بسیار یاد نکرد، مگر اینکه خداوند دلش را زنده گردانید و مردن را بر او آسان ساخت.


    اما آنچه از این مومن، به بیرون تراوش می کند چیز دیگری باید باشد.

    الهی که خواست درونی شما طالب خدا بودن باشد و در بیرون، چنان با اجتماع بجوشید و فضای ارتباط با دیگران را راهی برای رشد و تمرین روایاتی که در زمینه تعاملات با دیگران است قرار دهید تا مقامتان متعالی تر شود نزد خدا

    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    سلام
    اول تشکر میکنم از مطالب شما که خیلی منسجم و قاعده مند هستن... 
    این از ویژگی های عقلا هست...

    اما نظری دارم در باب این مطلب
    فراغ وقت یک مسئله ی ارادی هست و میشه براش در وقت نماز برنامه ریزی کرد

    اما فراغ قلب مسئله ای نیست که بشه فقط محدودش کرد به وقت نماز و نتیجه هم گرفت...
    نتیجه این میشه که طرف در حین نماز میخواد توجهش به نماز و خدا باشه اما دائم خطورات به ذهنش میاد... و حریف این خطورات نمیشه لذا گاها بدترین حالت رو برای زدودن این خطورات انتخاب میکنه: با خطورات ذهنیش می جنگه...

    به نظرم فراغت قلب باید در تمام 24 ساعت جریان داشته باشه تا در وقت نماز نتیجه بده یعنی شخص باید بشه مصداق با همه باش و بی همه باش... جمع میان حاضر و غایب شدن...

    چون نماز یک نوع افطار هست... چون ماهیتش طوری هست که باطن شخص رو برای خود شخص سان میده... لذا نباید از خطورات دلگیر بود... این خطورات تجلی نحوه زندگی منه...
    شاید منظور شما هم همین بوده اما به نظر من فراغت قلب مسئله ای هست که باید در تمام روز جریان داشته باشه تا در وقت نماز نتیجه بده...
    فراغت قلب هم توجه نکردن به خلق و امورات خلق نیست بلکه در عین اشتغال داشتن،
    رها بودن هست...

    یا علی
    پاسخ:
    سلام و رحمت خاصه الهی بر شما بزرگوار
    ممنون از دید زیبایی که دارید..
    نظرتان کامل و درست است. ممنون که مبسوط بیان کردید ..
    باید فراغت برای عبادت ایجاد کرد.. این فراغت برای عبادت دو چیز نیاز دارد. فراغت وقت.. و فراغت قلب..
    هم در طول روز باید وقت را باز کرد برای عبادت.. که یکی از مصادیق این فراغت وقت می شود نماز را در اول وقتش خواندن.
    و هم باید در طول روز، قلب را از غیر فراغت حاصل کرد که برای این کار، همان مقدمه ای که شما فرمودید را باید انجام داد: کنترل خطورات ذهنی.. یا به فرموده حضرت امام رحمه الله علیه، کنترل طائر خیال.. در این باب هم باز صحبت خواهیم کرد..

    برای کنترل ذهن، باید سعی کنیم در لحظه حال باشیم. زیرا قوام خطورات ذهنی به گذشته یا آینده است. و یک تمرین برای بودن در حال، دیدن و نگاه کردن یا ناظر و شاهد افکار و خطورات بودن است.. چنان توقف فکری ای پدید می آید با این مشاهده و دیدن .. ..

    از این مطالب و نکات هم باز برایمان بنویسید.. باز برایمان بگویید راه های فراغت پیدا کردن دل از دنیا و ما فیهایش را در عین حالی که مشغول یدی هستیم به این دنیا..
    ممنون از شما و نوشتن مطلب و نظرتان.. تبارک الله فیک

    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    حرم حضرت معصومه وقتی رفته بودم
    خیلی چیزا رو دیدم خیلی چیزا :)
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما بزرگوار
    حرم حضرت معصومه علیها السلام... پر نور.. زیبا.. پر مهر.. فدایشان..
    برامون بگین چی دیدین؟ خیلی چیزهای خوبی رو که دیدین برای ما هم بگین..

    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    نور دیدم :)
    عشق دیدم
    معرفت دیدم
    مردم عاشق دیدم :)
    کلی چیز وصف نشدنی دیدم.
    البته  وقتی بچه بودم یه بار اومده بودم ولی چند وقت پیش که دوباره خانم فاطمه معصومه ما رو دعوت کرد خیلی چیزای دیگه با دید بازتر دیدم :)
    تازه
    بعد از زیارت ایشون زیارت برادرشون هم مشرف شدم که تجربه ی عالی بود توی زندگیم :)
    پاسخ:
    رحمت خدا در این روز پر رحمت بر شما بزرگوار
    الحمدلله بابت این همه زیبایی ای که روزیتون شد و دیدید.. الهی که بارها و بارها همین نوع زیبایی های نورانی را در اطرافتان ببینید..
    الهی که باز هم بارها پر نور و معرفت به زیارت خانم و برادرشان و دیگر ائمه اطهار علیهم السلام بروید..
    الهی که ذکر درود و صلوات بر حضرات پر نور از زبان شما به آسمان رود و هدیه شان دهید..
    ممنون که برایمان از زیبایی ها گفتید. بسیییییییییییییار عالی.. خداوند اجر این بیان را به شما مضاعف بدهد الهی..

    دلمان تنگ خانم شد.. پر نور باشد دلهای همه مومنین و مسلمین الهی..
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
  • ❤منتـــظر المـهـدی❤
  • خیلی عالی بود.....
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما بزرگوار
    ممنون از حضورتون. و لطفتون.. برام می نوشتین نکاتی که شما برداشت کردید. یا نکاتی که دوست داشتین اضافه می کردین.. بزارین من هم از شما یاد بگیرم..

    الهی که پر از نور معرفت باشید و مستدام در این نورانیت..

    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">