وعده

وَعَدَ اللَّهُ ...

وعده

وَعَدَ اللَّهُ ...

وعده

بیاندیش:

در حال ساختن عالمی هستی که تا بی نهایت، در آن زندگی خواهی کرد..

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

"طرح صمیمانه با امام "

✍️هر روز، قلم به دست می گیریم و برای امام زمان ارواحناله الفداء، نامه ای می نویسیم. به حضرت سلام می کنیم و درد و دلی عاشقانه، عارفانه، از سر صدق خواهیم داشت.

🌺باور دارم این دعوت، از سمت خود حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف است و ما اجابت کننده ایم. فدای مهر و محبت تان بشویم آقاجان.

👈نامه های خود را به آیدی @yazahra10 در ایتا بفرستید.

📌نکته 1: در صورت تمایل، نام مستعار یا نام و نام خانوادگی خود را نیز بفرستید
📌نکته 2: حتما #صمیمانه_با_امام را در پیامتون قید کنید.

✍️نامه های ارسالی حاوی هشتک، در صورتی که قابلیت انتشار داشته باشند، به اسم خودتان در کانال گذاشته خواهند شد.

🔹ایتا:
📢 https://eitaa.com/joinchat/3492216926C09c394f203

🔸بله:
📢 https://ble.ir/samimane_ba_emam

🔹سروش:
📢 https://sapp.ir/joinchannel/ZlyYeGiTVIH8xgCsv2NROb9E

📣کانال #صمیمانه_با_امام در سروش، ایتا، بله

🆔 @samimane_ba_emam

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

دیو بگریزد از آن قوم که قرآن خوانند

چهارشنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۵۵ ب.ظ

-  حالا باید چه کاری بکنم؟

+ طبیعیه که شما قبلا یک سری کارهایی رو می کردی. و از الان می خواهی بررسی کنی که چقدر این کارها طبق پیشنهادات خدا بوده و چقدر نبوده. چقدر منطبق بر رفتار و سیره اولیا خدا هست و چقدر نیست. یکی از کارهای مهمی که باید تمرینش رو داشته باشیم اینه که روی خودمون و رفتارها و کارها و حرفها و فکرهامون مراقبت داشته باشیم. نزاریم هر حرفی الکی زده بشه و هر کاری بی هدف انجام بشه. به خودمون و کارهامون توجه کنیم. .... دیگه قرآن رو باز نکردی؟

           قرآن


-  نه اون طور ولی کنار خودم نگهش داشتم. اگه قرآن رو همین طوری بدون اینکه معنی اش رو بفهمم بخونم فایده ای هم داره؟

+ نظر خودت چیه؟

-  خب.. ممم نمی دونم فایده داره یا نه. ولی اگه معنی اش رو نفهمم چطوری می تونم بفهمم که خدا چه پیشنهادی بهم داده و من باید کارامو چه طوری انجام بدم.

+ فایده که داره. همین که آیات خونده می شه عبادت هست(1). دل رو نورانی می کنه(2). آرامش و رحمت بر خواننده اش فرو فرستاده می شه(3) و آثار و برکات زیادی داره. منتهی اونی بیشتر بهره می بره و از همه جلو می افته که بیشتر بهش عمل کنه(4).

-  برای عمل کردن هم که باید بفهمیم که چی می گه.. پس با ترجمه بخونمش.

+ دقیقا. بله با ترجمه بخون. بی ترجمه بخون. هر طور که شده وقتی مدام خونده بشه، برکاتش هم اضافه می شه. یکی از برکاتش اینه که آدم اون احساس نزدیکی ای رو که دیروز گفتیم، بیشتر احساس می کنه. در مورد آیه دیروز به نتیجه ای رسیدی؟

-  بله. فکر کردم روی رابطه معنی ولی و نزول قرآن، به این نتیجه رسیدم که چون ولایت یک جور سرپرستی است که نزدیک بودن را هم با خودش داره، پس این نزدیک بودن در مورد قرآن هم باید اجرا بشه. چون قرآن رو همون کسی فرستاده که گفته من نزدیک شما هستم. چطور بگم.. مممم .. یعنی یک جور انگار که من اگه بخوام خدا رو نزدیک خودم احساس کنم باید قرآنی که فرستاده رو نزدیک خودم قرار بدم.

+ رابطه قشنگی پیدا کردی.. نزدیک بودن ظاهری هم خوبه منتهی باید با قرآن انس پیدا کنیم. نزدیک بودن معنوی رو بهش می گن انس پیدا کردن. از درون باهاش نزدیکی حتی اگه کنارت نباشه.

-  چطور می تونم با قرآن انس پیدا کنم؟

+ یک راهش اینه که اهمیّت و فضیلتِ تلاوت قرآن کریم برای ما روشن بشه و ببفهمیم که تلاوت قرآن، تکلم و سخن گفتن خدا با انسان است(5). اونوقته که حاضر نمی‏شویم که بین خودمون و قرآن فاصله بندازیم و از فیض عظیم آن محروم نمی‏شویم. راه دوم هم که عملیاتی تره و نیاز به استقامت داره.

-  الان یعنی باید چی کار کنم دقیقا؟

+ دقیقا یعنی اینکه بری فکر کنی که قران از سمت کی نازل شده. برای چی نازل شده. با کی حرف زده. چه طوری نازل شده. نزول قرآن چه فایده ای برای ما انسان ها داره. حتی می تونی کتاب هایی هم که در این زمینه هست مطالعه کنی.

-  مثلا چه کتابی؟

+ مثلا کتاب اشنایی با قرآن شهید مرتضی مطهری. می شناسی شون که. روز معلم و ای مجاهد شهید مطهر..

-  بله بله. می شناسم. این کتاب رو از کجا بخرم؟

+ اول تو قفسه کتابهای مامان و بابا نگاهی بکن ببین شاید داشته باشن. جلد اول. همون چند صفحه اولش رو بخون که در مورد خود قرآن هست. اگه هم نداشتن تو اینترنت جستجو کنی و بزنی کتاب آشنایی با قرآن شهید مطهری، از سایت مجموع آثار خود استاد، می تونی این قسمت ها رو بخونی . . .

 

صدا رو قطع می کنم و می رم سراغ اینترنت و جستجو کتاب.. یافتمش.. بفرما برای شما هم می ذارم لینکش رو: «آشنایی با قرآن شهید مرتضی مطهری»

بااجازه تون من برم کتاب رو بخونم. بقیه اش باشه برای بعد. تازه کلی هم قراره فکر کنم رو اینکه این قران چطوری اومده و چرا اومده و برای چی اومده و ...

 ------------------------------

1. ایت الله جوادی آملی: " آن مقدار که برای شما میسّر است، قرآن تلاوت کنید و با این کتاب الهی مأنوس باشید؛ حتّی اگر معنای بعضی آیات و سوره‏ها برای شما روشن نیست، باز هم قرآن بخوانید و با آن اُنس بگیرید، چون قرآن کلام آدمی نیست تا اگر کسی معنایش را نداند، خواندنش بی‏ثمر باشد، بلکه نوری الهی است که خواندنش عبادت است؛ گرچه به معنایش آگاهی نداشته باشید. " ر.ک: نسیم اندیشه، دفتر اول، ایت الله جوادی آملی، ص 29

2. رسول اکرم صلى الله علیه و آله: یا بُنَىَّ لاتَغفُل عَن قِراءَةِ القُرآنِ- إذا أصبحت، و إذا أمسیت- فَاِنَّ القُرآنَ یُحیِى القَلبَ المیت وَ یَنهى عَنِ الفَحشاءِ و َالمُنکَرِ ؛ (البرهان فی تفسیر القرآن ج1 ،ص19) فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زیرا که قرآن دل  مرده را زنده مى کند و از فحشاء و زشتى  باز مى دارد.

3. پیامبر صلى ‏الله‏ علیه ‏و‏ آله : ما جلس قوم فی مجلس من مساجد اللّهِ یَتْلونَ کِتابَ اللّه‏ وَ یَتَدارَسونَهُ بَیْنَهُمْ اِلاّ نَزَلَتْ عَلَیْهِمُ السَّکینَةُ وَ غَشِیَتْهُمُ الرَّحْمَةُ وَ حَفَّتْهُمُ الْمَلائِکَةُ وَ ذَکَرَهُمُ اللهُ فیمَنْ عِنْدَهُ؛ (مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ح3788، ج3 ، ص 363)  هیچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در مجلسی از مساجد خدا برقرار نشد، مگر این که آرامش بر آنان نازل شد و رحمت دربرشان گرفت و فرشتگان در اطراف آنان حلقه زدند و خداوند در میان کسانى که در نزدش هستند، از آنان یاد کرد.

4. امام على علیه السلام: عَلَیکُم بِکِتابِ اللّه ... مَن عَمِلَ بِهِ سَبَقَ؛( نهج البلاغه(صبحی صالح) ص219 ، خطبه 156) بر شما باد رجوع به کتاب خدا (قرآن) ... کسى که به آن عمل کند از همه پیشى مى گیرد.

5. ر.ک: نسیم اندیشه، دفتر اول، ایت الله جوادی آملی، ص 28


 

 

نظرات  (۸)

  • قطره بارانی
  • سلام علیکم.
    بسیار برایم.جالب بود که استاد شهید مطهری از کلمات بسیار ظریف در معرفی قران استفاده کرده اند.قران حرارت و حرمت و معنی و روح زندگی است و یعنی اگر قران نباشد زندگیی هم نیست.
    بسیار جالب بود.
    ممنونم.
    التماس دعا.
    مستدام باشید.
    پاسخ:
    سلام و درود خدا بر شما بزرگوار
    ممنون از حضور و تاملتون روی متن. خداوند به شما برکت دهد الهی
    بله زیبا و جالب است ، کلماتی با بار معنایی خاص. که نشان از معرفت استاد دارد. روح و حرارت زندگی..
    زنده باشید به حیات طیبه الهی
    خدمتتون عرض کنم که با خوندن این پست تقریبا به همه اون سوال هایی که توی پست بعدیتون گذاشتید رسیدم،تازه الان به این نتیجه رسیدم که هر پستی که میذارید رو باید همون موقع مطالعه کنم،از نتیجه ای که بهش رسیدم راضیم...😊☺
    پاسخ:
    سلام و درود خدا بر شما بزرگوار
    منم از نتیجه ای که به آن رسیده اید راضی ام :)
    انس گرفتن رو شما چی معنا می کنید؟ برام توضیح بدید. فرض کنین یه دوستی رو دارین که باهاش انس دارید. چه حالتی هست که وقتی من شما و ایشون رو ببینم می گم شما دو نفر به همدیگه انس دارید؟ لطفا فکر کنید و جواب سوالم رو با اندیشه تون بدید ..

    در مورد هدایت قرآن هم ان شاالله بعد از اینکه پاسخ دادین براتون می گم یه کوچولو.. تا روش فکر کنین.. خوبه اینطور؟

    زنده باشید به حیات طیبه الهی
    اینطوری که فرمودید،خیلی عالیه...
    بنده انس رو یک ارتباط قلبی معنی میکنم،چیزی فراتر از یک ارتباط معمولی...
    دل هایی که از نزدیکی زیاد،به همدیگه شبیه شدند و تا حدودی خلق و خوی یکدیگر را گرفتند...
    پاسخ:
    پس انس رو فرمودید یک ارتباط قلبی
    در اثر انس دل ها شبیه به هم می شوند و خلق و خو شبیه همدیگر..
     فرض کنین شما خواهری دارید که باهاش خیلی مانوس هستید. وقتی این خواهر کنار شماست، چه حالتی هستید؟ قشنگ برام توصیف کنید و از دو سه خط تجاوز بدید توصیفتون رو.
     و وقتی این خواهری که باهاش مانوس هستید، کنار شما نیست، مثلا رفته مسافرت، شما چه حالتی هستید؟ همه رو برام بنویسید تا بریم سراغ قدم بعدی..
    ببخشید زود جواب نمی دم. می خوام خودتون به نتیجه و جواب برسین و پاسخ براتون ملموس تر و شیرین تر باشه..
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    قاعدتا خواهرم تا زمانی که کنارم باشه،حس میکنم یه تکیه گاه محکمی دارم،از اونجایی که دل هامون بهم نزدیکه و شباهت زیادی هم داره،در این صورت قدم هایی که توی هر کاری بر میدارم تا حدود زیادی بی تردید خواهد،حالا اگر یک همچین تکیه گاه محکمی که باهاش انس گرفتم نباشه، اونوقت حس میکنم قسمتی از وجودم کامل نیست،
    در این صورت علاوه بر دلتنگی زیاد،باعث میشه هرکاری که بخوام انجام بدم به طور ناخد آگاهی در انجامش احساس تردید کنم و یا به اون اطمینان نداشته باشم....
    پاسخ:
    درود خدا بر شما اهل فکر..
    پاسختون رو ناظر بر انس گرفتن با قران ننویسید.
    منی که با خواهرم انس دارم، وقتی باشه خوشحالم. وقتی نباشه ناراحتم.
    وقتی باشه ارامش خاطری دارم. وقتی نباشه انگار چیزی گم کرده ام و حالت سرگردانی دارم.
    وقتی خواهری که باهاش انس دارم کنارم هست، احساس نیاز به دیگری ندارم ولی وقتی نیست احساس می کنم خالی ام و دنبال کسی می گردم که باهاش حرف بزنم.
    خواهری که باهاش انس داشتم اگه کنارم باشه سعی می کنم ازش استفاده کنم ولی وقتی کنارم نیست احساس خسران شدیدی دارم.
    این حس ها برای من خیلی ملموس هست چون چنین خواهری رو داشتم و الان ندارمش.

    انس داشتن، یعنی احساس ارامش داشتن، کمک گرفتن، تکیه گاه بودن، و خیلی چیزهای دیگه خصوصا اگه خواهر بزرگ تر باشه که الان نیست.
    وقتی خواهرم هست، نگران نیستم چون او حواسش به من هست و اگه کار اشتباهی بکنم محسوس یا نامحسوس کارم رو درست می کنه. این طور نیست؟
    بله دقیقا همینطوره،اتفاقا بنده هم همینطور فکر میکنم،
    ولی گفتم شاید این ها زیادی بدیهی باشند برای همین این موارد رو ذکر نکردم...
    پاسخ:
    احسنت. بدیهی ها هم خودش نکاتی دارند. کلا راحت بنویسید با من.. ممنونم

    حالا فرض کنین قرراه با قرآن انس بگیریم.. اول باید چی کار کنیم که باهاش انس بگیریم؟ فرض کنین یک انسانی است که می خواهی در برنامه ات بگنجانی اش و با او انس بگیری.او هم که مشتاق انس گرفتن با توست. باید چه کار کنی تا با او انس بگیری؟ برایم بنویس.. تا قدم بعدی..

    قرآن، موجود زنده است. اینکه در قبر و قیامت در هیبت انسانی می نماید، به علت همین زنده بودنش هست. پس تصور اینکه می خواهی با همچو اویی انس بگیری، تصور بیجایی نیست.

    الهی که خداوند تفکراتتان را نورانی تر کند به حق رحمت خاصه اش بر بندگان پر تلاش..
    زنده باشی به حیات طیبه اش الهی..
  • شاهد اسلامی
  • سلام علیکم
    این جور که پیداست از قافله عقب مانده ام ..
    ممنون از مطالبتون
    ی سوالی داشتم ..در کل اگر ادمی بخواهد با چیزی انس یابد ،باید درمورد ان فکر واندیشه کند تا بصورت باور در وجودش ثبت شود؟
    باید ان را همواره و مرتب دنبال کند و انجام بدهد ؟
    روش های دیگری هم هست تا ادم بتواند با استفاده ی ان با قران انس بگیرد؟
    پاسخ:
    سلام و درود خدا بر شما بزرگوار..
    نبودید چند وقتی.. جایتان خالی بود و هست..
    در مورد انس گرفتن با چیزی چند نکته مهم است:
    مراجعه مستمر / منظم / با تفکر / با علاقه..
    وقتی شما از روی اشتیاقی که نتیجه تفکر است، به صورت مستمر، سر ساعات خاصی می نشینی پای صحبت های خدا، قرآن، بعد از چند روز، انس خواهی گرفت.. خصوصا قرآنی که زنده است و خود را در دل تو جای می دهد.. آن وقت می شود که در طول روز، فراخور حالت، خود را به یاد تو می اندازد.. آیات قران به یادت می افتد.. وقتی بهت ظلم می شود، به دلت می اندازد که ان الله یدافع عن الذین آمنوا.. وقتی موقع نماز می شود به دلت می اندازد که حافظوا علی الصلوه.. انگار که او در کنارت است.

    اما اگر از دور بنشینی و بخواهی او بیاید و با تو انس بگیرد، انسی پیش نمی آید.. اول مراجعه ما را می خواهد. تا قرآن ها در کمد و تاقچه هست، انسی هم با آن نخواهیم داشت..
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
  • شاهد اسلامی
  • جالب اینجاست که خود خداوند هم در قران می فرمایند : فاقروا ما تیسر من القران
     تاجایی که توان دارید ..بخوانید ..
    خداوند توفیق مان دهد انشالله انس هرچه بیشتر با این کلام الله مجید و عمل کردن به ان و انس یافتن با ان
    موفق و پیروز باشید

    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما
    جالب تر اینکه توانایی واقعی مان را ببینیم و خود را به ناتوانی نزنیم که نفس تنبل ما، توانایی ماورایی ما را در حد علفزاری هم نشان نمی دهد..
    قوت هاتان افزون و الهی باد ..
    التماس دعا
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    به نظرم یکی از راه های انس گرفتن با قران،علاوه بر مداوم خواندن آن،فهمیدن و اندیشه کردن میباشد ولی فقط همین موارد برای انس کافیه؟
    پاسخ:
    در حد فهم و درک بنده، همین مقدار هم برای انس کافی است.
     اگر شما فهمیدن واندیشه را هم ضمیمه اش کنید، درجه انستان را با قرآن بالاتر بردید و استفاده بیشتری از آن می برید.
    والا که مراجعه مستمر و با نظم و سر ساعت و .. برای انس پیدا گرفتن کافی است. حتی شما اگر سخنرانی ای را دو تا سه روز سر یک ساعتی گوش کنید، روز چهارم پنجم احساس انس با آن پیدا می کنید و آن ساعت دنبال سخنرانی می گردید. این حالت انس پیدا کردن با سریال های تلویزیونی و .. هم هست. اگر دقت کنیم.. ما با خیلی چیزها انس داریم که لایق انس گرفتن ما نیستند .. و با چیزهایی که باید انس داشته باشیم نداریم متاسفانه..
    الهی که سبک زندگی مان قرآنی شود و انیس های واقعی مان را بیابیم..
    زنده باشید به حیات طیبه الهی..

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">