گه از آن سوی کشندم ، گه از این سوی کشندم
دیدی یا شنیدی بعضی ها می نالن که آخه خب فلانی که ادعاش می شد چرا ؟ یا فلانی که مذهبی بود چرا؟ یا فلانی که اینقدر بافرهنگ رفتار می کرد چرا؟
این جمله ناشی از همانی است که در مطلب قبل گفتیم. " عمل
ما آدم ها، مبتنی بر باورها و ارزشهایی است که داریم." اگر کسی سلام کردن و
مودبانه رفتار کردن رو ارزش حساب نکنه و ارزش ندونه، مسلما هیچوقت مودبانه رفتار
نمی کنه. می گی نه یه نگاه به بچه ها بنداز که چقدر راحت و فارغ از هر آداب و
ارزشی ساده رفتار می کنن. اگر چه که بازم آن ها فطرت (1) پاکشون جهت ده زیبایی های
رفتاری شون هست...
- نمی شه حالا من عقیده و فکر دیگری داشته باشم و رفتار دیگری؟
+ چرا نمی شه. شدنش که می شه. منتهی اینجا یک شکافی به وجود می یاد. وقتی رفتار انسان بر پایه فکر ارزشی ای که داره نباشه، بالاخره پایه ی دیگری که داره. فکر غیر ارزشی . یا فکر منفی. گاهی می شه هوا و هوس. گاهی که دیگه خیلی زاویه انحرافش از باورهای اصیل زیاد باشه می شه گناه
- اووووووه. دیگه خیلی دارین تند می رین. گناه؟
+ تند نمی ریم که. با هم داریم مرور می کنیم. بله گناه. وقتی شما یک راهی رو می دونی درسته، از درون علاقه داری که به اون سمت بری منتهی به هر علتی، حالا یا راه رو درست نمی شناسی، یا مانع سر راهت هست، یا میل به راه دیگه ای داری، از اون راه اصلی انحراف پیدا می کنی (2) .. مسلما به نتیجه ای که اون راه اصلی می رسوندت نمی رسی. می رسی؟
- خیلی طبیعیه که نه. اگه مقصد راه ها یکی نباشه نمی رسیم.
+ درسته. و به این انحراف از مسیر اصلی می گن خطا رفته. این خطا رفته همون کناه نمی شه؟ مثلا شما در باورها و ارزشهات اینه که مال یتیم رو نخوری (3). اگه اومدی و این باور رو به رفتارت جاری نکردی، رفتارت انحراف پیدا کرد از باور و ارزش هات. چه اتفاقی می افته؟
- مال یتیم رو ...
+ قربون صفات. حتی نمی خوای جمله ات رو کامل بگی.. چون این باورت که نباید مال یتیم رو خورد خیلی برات مهمه. این مال یتیم خوردن می شه انحراف در خوردن. همین رو در چیزهای دیگه هم تعمیم بده.. این انحرافات خطاست.. به نوعی گناه هست. تا این جا یه اشکال بود. از این جا به بعد اشکالات دیگه ای هم بوجود می یاد
- مثلا چی؟
+ مثلا اینکه ادامه پیدا کردن شکاف بین باور و ارزشها با عمل انسان، منجر به این می شه که به مرور، ارزشها و باورهای اعتقادی مون رو بندازیم دور. و بعدترش هم به مرحله انکار برسیم(4). انکار چیزی که باورش داشتیم و صرفا به خاطر منطبق نکردن رفتارهامون با باورهامون، دچار آسیبش کردیم(5).. خیلی چیز عجیب و عظیمیه!..
گمونم سکوت کنم بهتر باشه... خیلی قیافه ات متفکرانه شده ... الهی که فکرت رو خدا به بهترین مسیرها جهتی نیکو بده..
-----------------------------
1. فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ ( سوره روم/ آیه 30) پس روى خود را با گرایش تمام به حق به سوى این دین کن با همان سرشتى که خدا مردم را بر آن سرشته است آفرینش خداى تغییرپذیر نیست این است همان دین پایدار ولى بیشتر مردم نمىدانند
2. اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ، صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ (سوره حمد / آیه 6 و 7) ما را به راه راست هدایت فرما ، راه آنان که گرامىشان داشتهاى نه [راه] مغضوبان و نه [راه] گمراهان.
3. وَلاَ تَقْرَبُواْ مَالَ الْیَتِیمِ إِلاَّ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ حَتَّى یَبْلُغَ أَشُدَّهُ وَأَوْفُواْ بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْؤُولًا(سوره اسراء/ آیه 34 ) و به مال یتیم جز به بهترین وجه نزدیک مشوید تا به رشد برسد و به پیمان [خود] وفا کنید زیرا که از پیمان پرسش خواهد شد
4. ثُمَّ کانَ عاقِبَهَ الَّذینَ أَساؤُا السُّواى أَنْ کَذَّبُوا بِآیاتِ اللَّهِ وَ کانُوا بِها یَسْتَهْزِؤُن (سوره روم/ آیه 10) آنگاه فرجام کسانى که بدى کردند [بسى] بدتر بود [چرا] که آیات خدا را تکذیب کردند و آنها را به ریشخند مىگرفتند
5. یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آَمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ (سوره صف/ آیه 2) اى کسانى که ایمان آوردهاید چرا چیزى مىگویید که انجام نمىدهید