وعده

وَعَدَ اللَّهُ ...

وعده

وَعَدَ اللَّهُ ...

وعده

این جا، من هستم و شما هستید و " خدا "
فقط برای او، می نویسم
فقط برای او، بخوانید
فقط برای او، عمل کنیم
بلطف و رحمت و توفیق " خدا "

-----------------------------------

پیشنهاد: مطالب را از ابتدا بخوانید..
پیشنهادی دیگر: به راحتی از خواندن پاورقی ها نگذرید.. نور آن جاست..
درخواست: سعی کنید نظرات خصوصی مگذارید تا دیگران نیز از حضور و نظرات شما بهره مند شوند.


-------------------------------------------

ای چراغ آسمان و رحمت حق بر زمین
ناله من گوش دار و درد حال من ببین

از میان صد بلا من سوی تو بگریختم
دست رحمت بر سرم نه یا بجنبان آستین

یا روان کن آب رحمت آتش غم را بکش
یا خلاصم ده چو عیسی از جهان آتشین

یا مراد من بده یا فارغم کن از مراد
وعده فردا رها کن یا چنان کن یا چنین

یا در انافتحنا برگشا تا بنگرم
صد هزاران گلستان و صد هزاران یاسمین

------------------------------
تمامی مطالب این وبلاگ تولیدی است.
باشد مقبول حق و رضای حضرات معصومین علیهم السلام افتد.



طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۵ خرداد ۹۵، ۱۱:۳۲ - قلب عشق
    مرسی

عقل و دل و اندیشه را از بیخ و بن سوزیده‌ام

دوشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۲۴ ق.ظ

در مطلب قبل، کمی در مورد ویژگی هایی که بسته پیشنهادی او برایمان دارد صحبت کردیم. ادامه صحبتمان را پی می گیریم.. خب بفرما بگو..

- این بسته پیشنهادی را می توانم مانند بسته های شارژ  موبابل و بسته های اینترنت انتخاب کنم و هزینه ای اندک هم بدهم و خود به خود وقتی تمام شد به من هشدار بدهد؟

+ یعنی می خواهی بسته را انتخاب کنی و بگذاری گوشه ای؟ نه این از آن بسته ها نیست که! ... این بسته را اگر انتخاب کنیم، خود به خود جاری در زندگی مان نمی شود(1). هشدار نمی دهد که در حال تمام شدن است و این مقدار دیگر باقی مانده است.

- این دیگر چه نوع بسته ای است پس؟ انتخابش که بکنی، خود به خود به کار نمی افتد و جاری در زندگی ام نمی شود؟


رفتار مبتنی بر باورها               


+ نه تو خودت باید جاری اش بکنی(2). این بسته مانند جعبه ابزاری است که دست تو ابزارهای مختلفی را داده است. تذکرت می دهد[3] که بیشتر جاری اش کنی.

- اما شاید من بلد نباشم چطور از ابزار جعبه ابزار استفاده کنم؟

+ داخل بسته بروشور آموزشی دارد. فکر کردی همین طور ابزار می دهد و رهایت می کند؟ نه. بسته کاملی است. آموزشت می دهد. همراهت می شود(4). برایت دل می سوزاند. اگر اشتباه کنی خطایت را می گوید و ندید هم می گیرد (5) و کمکت می کند که جبرانش کنی(6).

- پس بگو مثل چرخ خیاطی است که  ...


سی دی آموزشی دارد و مدلهای مختلف دوخت را می توان با آن انجام داد

+ تشبیه جالبی است. می شود گفت این بسته کار چرخ خیاطی را هم می کند. در همه ی مسائلی که نیاز داری برایت حرف دارد و همراهت است(7). و تو می توانی برای خود جامه ای بدوزی مستحکم که دیگران به این لباست غبطه می خورند. (8)

- من دوست ندارم هر لباسی را بپوشم یا با چرخ خیاطی هر لباسی برایم دوخته شود!

+ او هم دوست ندارد تو هر لباسی را بپوشی و اساسا هر لباسی را برازنده ات نمی بیند(9). فقط به لباست هم کار ندارد. حتی به اندیشه و باور وارزشی هم که پشت انتخابهایت، کارهایت، زندگی ات هست کار دارد و آن ها را هم مانند ظاهرت سامان می دهد و زیبا می کند. (10)


مگر می شود انسان رفتاری را انجام دهد که نسبت به آن باور و بینشی نداشته باشد؟ هر رفتاری، مبتنی بر هنجارهای جامعه، ارزشهای خود فرد و جامعه است و من انسان، با باورها و هنجارهایم زندگی می کنم و رفتارهایم را سامان می دهم.. بسته پیشنهادی او، به این نکته، توجه بسیار دارد و اهمیت بسیار میدهد.

 

او دوست ندارد تو، یک انسان قشری محض باشی، بلکه رشد و نموت را از درون به بیرونت سرایت می دهد(11) و بیرونت را متناسب با رشد درونت، سامان می دهد(12). حسابی رفتی تو فکر ها عزیزتر از هستی (13)...



 

----------------------------


1.  قُلْ مَا یَعْبَؤُاْ بِکمُ‏ رَبىِ لَوْ لَا دُعَاؤُکُمْ.. (فرقان/ آیه 77) بگو: «اگر دعایتان نباشد، پروردگارم به شما عنایتى ندارد...»

2.  مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّیِّئَةِ فَلا یُجْزَى الَّذینَ عَمِلُوا السَّیِّئاتِ إِلاَّ ما کانُوا یَعْمَلُونَ (قصص/ 84) هر کس کار نیکى [به پیشگاه خدا] بیاورد، پاداشى بهتر از آن براى اوست، و هر کس کار بدى بیاورد [پس بداند آنان که کارهاى ناشایسته انجام داده ‏اند] جزا داده نمى ‏شوند مگر آنچه را همواره انجام مى‏ داده‏ اند.

3.  وَ هُمْ یَصْطَرِخُونَ فیها رَبَّنا أَخْرِجْنا نَعْمَلْ صالِحاً غَیْرَ الَّذی کُنَّا نَعْمَلُ أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْکُمْ ما یَتَذَکَّرُ فیهِ مَنْ تَذَکَّرَ وَ جاءَکُمُ النَّذیرُ فَذُوقُوا فَما لِلظَّالِمینَ مِنْ نَصیر (فاطر/ 37) و آنان در آنجا شیون و فریاد مى‏زنند: پروردگارا! ما را بیرون بیاور تا کار شایسته انجام دهیم غیر آنچه انجام مى‏ دادیم. [مى ‏گویم:] آیا شما را چندان عمر ندادیم که هر کس مى ‏خواست در آن مقدار عمر متذکّر شود، متذکّر مى‏شد و [آیا] بیم دهنده‏ اى به سوى شما نیامد؟ پس بچشید که براى ستمکاران هیچ یاورى نیست‏

4.  کَما أَرْسَلْنا فیکُمْ رَسُولاً مِنْکُمْ یَتْلُوا عَلَیْکُمْ آیاتِنا وَ یُزَکِّیکُمْ وَ یُعَلِّمُکُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُعَلِّمُکُمْ ما لَمْ تَکُونُوا تَعْلَمُونَ (البقرة/ 151 ) همان گونه که [تغییر قبله، کامل کردن نعمت است، این حقیقت هم کامل کردن نعمت است که‏] در میان شما رسولى از خودتان فرستادیم که همواره آیات ما را بر شما مى ‏خواند، و شما را (از هر نوع آلودگى ظاهرى و باطنى‏) پاک و پاکیزه مى ‏کند، و کتاب وحکمت به شما مى‏ آموزد، وآنچه را نمى ‏دانستید به شما تعلیم مى ‏دهد

5.   الاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ عَمَلاً صالِحاً فَأُوْلئِکَ یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیما(فرقان/ آیه 70) مگر آنان که توبه کنند و ایمان آورند و کار شایسته انجام دهند، که خدا بدى ‏هایشان را به خوبى‏ها تبدیل مى ‏کند و خدا بسیار آمرزنده و مهربان است‏

6.  وَ مَنْ یَعْمَلْ سُوءاً أَوْ یَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ یَسْتَغْفِرِ اللَّهَ یَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحیماً (نساء/ آیه 110) و هر کس کار زشتى کند یا برخود ستم ورزد، سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را بسیار آمرزنده و مهربان خواهد یافت‏

7.  ثمَّ آتَیْنا مُوسَى الْکِتابَ تَماماً عَلَى الَّذی أَحْسَنَ وَ تَفْصیلاً لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لَعَلَّهُمْ بِلِقاءِ رَبِّهِمْ یُؤْمِنُون‏ (انعام/ آیه 154) آن گاه به موسى کتاب دادیم براى تکمیل نفس هر نیکوکار و براى تفصیل و بیان حکم هر چیز و براى هدایت و رحمت بر خلق، باشد که (مردم) به لقاء خدا ایمان آورند

8.  وَ نادى‏ أَصْحابُ النَّارِ أَصْحابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفیضُوا عَلَیْنا مِنَ الْماءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ قالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُما عَلَى الْکافِرینَ (اعراف/ 50) و اهل دوزخ بهشتیان را آواز کنند که ما را از آبهاى گوارا یا از نعم بهشتى که خدا روزى شما کرده بهره‏ مند کنید. آنها پاسخ دهند که خدا این آب و طعام را بر کافران حرام گردانیده است‏

9.  یا بَنی‏ آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَیْکُمْ لِباساً یُواری سَوْآتِکُمْ وَ ریشاً وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِکَ خَیْرٌ ذلِکَ مِنْ آیاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّکَّرُونَ (اعراف/ آیه 26) اى فرزندان آدم! ما لباسى که شرمگاهتان را مى‏ پوشاند، و لباسى فاخر و گران که مایه زینت و جمال است، براى شما نازل کردیم و لباس تقوا [که انسان را از آلودگى ‏هاى ظاهر و باطن بازمى ‏دارد] بهتر است، و این [لباس که با استفاده از آن انسان به سعادت ابدى مى‏ رسد] از نشانه‏ هاى خداست، باشد که متذکّر [این حقیقت‏] شوند

10.  وَ إِذا جاءَکَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِآیاتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَیْکُمْ کَتَبَ رَبُّکُمْ عَلى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنْکُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَحیم‏ (انعام/ آیه 54) و هرگاه کسانى که به آیات ما ایمان مى ‏آورند به نزد تو آیند، بگو: سلام بر شما، پروردگارتان رحمت را بر خود لازم و مقرّر کرده بنابراین هر کس از شما به نادانى کار زشتى مرتکب شود، سپس بعد از آن توبه کند و (مفاسد خود را ) اصلاح نماید [مشمول آمرزش و رحمت خدا شود] زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است‏

11.  فَلَوْ لَا إِذْ جَاءَهُم بَأْسُنَا تَضرَّعُواْ وَ لَاکِن قَسَتْ قُلُوبهُمْ وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَنُ مَا کَانُواْ یَعْمَلُون‏ (انعام / 43) پس چرا وقتى که بلا به آنها رسید، توبه و زارى نکردند؟ زیرا که دلهایشان را قساوت فرا گرفته و شیطان کار زشت آنان را در نظرشان آراسته بود

12.  إن لَم تَکُن حَلیما فَتَحَلَّم فَإِنَّهُ قَلَّ مَن تَشَبَّهَ بِقَومٍ إِلاّ أَوشَکَ أَن یَکونَ مِنهُم : اگر بردبار نیستى خود را بردبار جلوه ده، زیرا کمتر کسى است که خود را شبیه گروهى کند و بزودى یکى از آنان نشود. نهج البلاغه، کلمات قصار، 207 ؛ وَ لا تُصَعِّرْ خَدَّکَ لِلنَّاسِ وَ لا تَمْشِ فِی الْأَرْضِ مَرَحاً إِنَّ اللَّهَ لا یُحِبُّ کُلَّ مُخْتالٍ فَخُورٍ (لقمان/ آیه 31) متکبرانه روى از مردم برمگردان، و در زمین با ناز و غرور راه مرو، همانا خدا هیچ خودپسند فخرفروش را دوست ندارد. نهی از رفتارهای ناهنجار علاوه بر علت های اجتماعی و فردی ای که دارد، به علت تاثیر گذاری ای است که ظاهر انسان بر قلب و روح و روان و باطنش دارد و باطن را خراب می کند.

13.  وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنی‏ آدَمَ وَ حَمَلْناهُمْ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ رَزَقْناهُمْ مِنَ الطَّیِّباتِ وَ فَضَّلْناهُمْ عَلى‏ کَثیرٍ مِمَّنْ خَلَقْنا تَفْضیلاً (اسرا/ 70) به یقین فرزندان آدم را کرامت دادیم، و آنان را در خشکى و دریا [بر مرکب‏هایى که در اختیارشان گذاشتیم‏] سوار کردیم، و به آنان از نعمت هاى پاکیزه روزى بخشیدیم، وآنان را بر بسیارى از آفریده‏ هاى خود برترى کامل دادیم‏



نظرات  (۷)

  • رزمنده جبهه علمی
  • سلام :)

    وری گوووود
    پاسخ:
    سلام علیکم .
    خب نظر می دادین در مورد مطلب؟ چیزی به ذهنتون نرسید؟ شما نکته ای نداشتین اضافه اش کنین؟
    ممنون از حضورتون..
    زنده باشید به حیات طیبه الهی..
  • قطره بارانی
  • سلام علیکم.
    دقیقا در اخر حسابی رفته بودم تو فکر.
    خداوند بسته ای پیشنهاد میدهد که حساب همه چیز ان را کرده است.پس تعلل من در انتخابش چرا؟
    مگر میشود خداوند بسته ای را پیشنهاد دهد و ی جای بسته اشکال داشته باشد؟قطعا خیر.
    تشبیه جالبی بود چرخ خیاطی.البته نه یک چرخ خیاطی ساده بلکه ما فوق تصور.یک چرخ خیاطی کاملا همراه و دلسوز.
    عجیب است.بسته ای با این همه نقاط قوت مثبت اما باز ان را انتخاب نکرده ام ان طور که باید.
    ممنونم.
    التماس دعا.
    مستدام باشید.
    پاسخ:
    سلام علیکم و رحمه الله
    ممنون از اینکه پیگیر بحث هستین و فکر می کنین روی مطالب. الهی که خداوند فکرتان را به بهترین جهت سوق بده..
    تعلل در انتخاب نداریم.. می خواهیم با بینش و معرفتی بیشتر این بسته رو انتخاب کنیم. اونقدر که برای انتخابش له له بزنیم و وقتی انتخابش کردیم، با احتیار کامل، با آگاهی کامل،  با لذت و رضایت کامل باشه و خودمون رو بسپریم دستش ان شاالله..
    دعامون کنین بتونیم به بهترین وجه، بفهمیم و بیان کنیم و عملی کنیم..
    بازم ممنون از پیگیری تون و حضور با فکرتون..
    پاینده باشید به رضای معبود الهی...
    محتاجیم به دعا
  • شاهد اسلامی
  • خدا قوت !
    با عرض پوزش ،  تقارن چند تا از ایه های قران را با متن درنمی یابم ..میشه برایم بیشتر توضیح دهید تا بیشتر از نورانیت معنای ایات و حسن انتخاب شما با خبر شوم ؟؟ ممنوونم
    مثلا مورد 2 یا مورد 10 یا 12 ..
    التماس دعا ..
    پاسخ:
    قوت های شما هم افزون الهی تر باد ...
    ممنون که می پرسین..
    در مورد 2 : بحث در مورد جاری کردن بسته توسط خود فرد هست. به عبارت دیگر، می شود انجام عمل صالح.. و آیه اشاره به نه تنها دو نوع اعمال انسان دارد، بلکه به جزا و ثمربخشی این اعمال هم دارد. یعنی عمل هم جاری در این دنیایمان می شود هم آن دنیایمان..

    مورد 10: در این جا، بحث در مورد سامان دادن و زیبا کردن کارها و اعمال و بینش هایمان است. و این آیه اشاره به اصلاح عمل سیئه ای دارد که از روی جهالت انجام شده است. واژه اصلاح هم که در نوع خود، جای بحث و بررسی دارد: مَنْ عَمِلَ مِنْکُمْ سُوءاً بِجَهالَةٍ ثُمَّ تابَ مِنْ بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ...

    و اما مورد 12: این مورد یکی از ظرایف کار است. اینکه ظاهر بر باطن تاثیر دارد. اگر شما رفتارتان را تحت تربیتی قرار بدهید، بینشتان هم تحت همان تربیت، به مرور تربیت می شود. این روایت بیان کننده تاثیر ظاهر بر باطن است که شما اگر خود را به صفت ظاهری حلم بزنی، به این ویژگی از درون متصف خواهی شد و این از اثرات شگفتی آور است که طبق متن روایت، کم پیش می آید که آن صفت را اکتساب نکند : زیرا کمتر کسى است که خود را شبیه گروهى کند و بزودى یکى از آنان نشود...
    محتاجیم به دعا
    زنده باشید به حیات طیبه الهی...
  • شاهد اسلامی
  • راستی میشه بگین علت انتخاب این تیتر برای متن تون چی بوده؟؟
    پاسخ:
    بله که می شه.
    وقتی رفتار انسان مبتنی بر باورها و اندیشه و بینشش باشد، اگر این رفتار سوزاننده باشد چه می شود؟ اگر این رفتار رشد دهنده باشد چه می تواند باشد؟ در هر دو صورت، عقل و دل و اندیشه از بیخ و بن می سوزند. در یکی سوختن به معنای از دست رفتن و در دیگری، سوختن به معنای فنا شدن...
    خب حالا نظرتون چیه در مورد انتخاب این مصرع برای این مطلب و محتوا؟
    :)
  • شاهد اسلامی
  • ببخشید که با سوال هایم رهایتان نمی کنم ..ذهنم بسی درگیر متن خوبتان شده است ..
    واما سوال من ..
    میشه بگین نتیجه ی این عمیق نگاه کردن به پیشنهاد و بسته ی الهی چیه؟؟
    پاسخ:
    سلام خداوند بر شما
    سعی بفرمایید مطالب را در همان روز بخوانید یا لااقل در یک روز، بیشتر از دو مطلب نخوانید که هم فرصت تامل و دقت بیشتر بر روی یک مطلب را از دست ندهید و هم ذهنتان پراکنده تر نشده و متمرکز بر همان نکته ای شود که بیان کردیم و حول و حوش همان نکته، فکرتان بارورتر شود ان شاالله به لطف و منت خداوند تبارک و تعالی
    و اما در مورد سوال خوب شما بزرگوار

    عمیق نگاه کردن، به معنای همین تفکر در جوانب مختلف بسته است. وقتی شما در مورد مسائل عمیق نگاه کنید - نه وسواسی -به نکاتی پی خواهید برد که اگر آن طور نگاه نمی کردید، پی نمی بردید. این نتیجه و ثمره در پرسش و پاسخ از عالم و مباحثه ای که میان علما هست هم وجود دارد.
    به کار انداختن فکر و جهت دادن و ارتباط پیدا کردن بین مباحث و موضوعات و مسائل مختلفی که در این بسته وجود دارد، یکی از مصادیق عمیق نگاه کردن به این بسته است که هم بهره وری انسان را در استفاده از این بسته بالا می برد و هم بواسطه این، نتایج مطلوب تری عائدش خواهد شد.
    تفاوت نگاه عمیق و نگاه سطحی به این بسته و همه مسائل مانند تفاوت تلاوت بدون توجه و تدبر آیات قران است با تلاوت همراه با تدبر و تامل و ...
    الهی که همواره اهل تفکر و تدبر باشید خصوصا در آیات الهی به همان معنای وسیعش..


  • شاهد اسلامی
  • در نظر اول اصلا نمی شد مفهوم مصرع را درک کنم ولی حالا فهمیدم ..ی جورایی در لفافه بود بنظرم ..جالبه ..اینکه برای هر پست مصرعی انتخاب کرده اید جالبه ...

    پاسخ:
    بله . لفافه بودنش جالب ترش می کنه..
    مممنون که نظراتتون رو راحت و آسوده برام بیان می کنین..

  • شاهد اسلامی
  • خیلی مممنون از پاسخ های شما .. ذهنم را سامان بخشید ..
    واسه ی توضیح ایات باز هم ممنونم ..ایات جون کامل بیان شده بود ، نمی توانستم تشخیص دهم کدام مفهوم مورد نظر است .
    الهی که با لطف و عنایت خداوند ، قدم قدم ،بینش و نگاهمان به این بسته و به ایات نورانی قران کریم ، بیشتر گردد ..
    التماس دعا
    موفق و پیروز باشید ..

    پاسخ:
    سلام و درود خدا بر شما بزرگوار
    خواهش می کنم. خداوند تاییدتان کند.
    بله عمدا آیات را بصورت کامل آوردم تا اهل تفحص و دقت، با دقتدر قبل و بعد آیات، هم مفهوم مورد نظر را در یابند و هم ارتباط این مفهوم را با قسمت های قبل و بعدی.. یعنی یک تیر و چند نشان. علاوه بر استناددهی، مفاهیم دیگری را نیز ضمن خواندن آیات، بدست می آورید و ...
    ان شاالله. خدا کمکمان کند تا بتوانیم حق مطلب را با لطف خدا و نه حتی در حد وسع خودمان ادا کرده و مطالب را بیان کنیم. لا قوه الا بالله..
    زنده باشید به حیات طیبه الهی...

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">