وعده

وَعَدَ اللَّهُ ...

وعده

وَعَدَ اللَّهُ ...

وعده

بیاندیش:

در حال ساختن عالمی هستی که تا بی نهایت، در آن زندگی خواهی کرد..

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

"طرح صمیمانه با امام "

✍️هر روز، قلم به دست می گیریم و برای امام زمان ارواحناله الفداء، نامه ای می نویسیم. به حضرت سلام می کنیم و درد و دلی عاشقانه، عارفانه، از سر صدق خواهیم داشت.

🌺باور دارم این دعوت، از سمت خود حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف است و ما اجابت کننده ایم. فدای مهر و محبت تان بشویم آقاجان.

👈نامه های خود را به آیدی @yazahra10 در ایتا بفرستید.

📌نکته 1: در صورت تمایل، نام مستعار یا نام و نام خانوادگی خود را نیز بفرستید
📌نکته 2: حتما #صمیمانه_با_امام را در پیامتون قید کنید.

✍️نامه های ارسالی حاوی هشتک، در صورتی که قابلیت انتشار داشته باشند، به اسم خودتان در کانال گذاشته خواهند شد.

🔹ایتا:
📢 https://eitaa.com/joinchat/3492216926C09c394f203

🔸بله:
📢 https://ble.ir/samimane_ba_emam

🔹سروش:
📢 https://sapp.ir/joinchannel/ZlyYeGiTVIH8xgCsv2NROb9E

📣کانال #صمیمانه_با_امام در سروش، ایتا، بله

🆔 @samimane_ba_emam

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

من به تلاش تو روم یا به تلاش خود روم

شنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۴، ۰۷:۰۰ ق.ظ

امروز سرزنده تر و شاداب تر از روزهای قبل بودم. از صبح زود که برای نماز بلند شدم، نخوابیدم. قرآنی خواندم (1)و مطالعه کتابی که خانم رسولی داده بودند. همان کتابی که معرفی کرده بودم. بلورچی. بعد یه کم چرتم گرفت. برای اینکه خواب از سرم بپره  خونه رو تمیز کردم (2)و .. خلاصه کلی کار کردم. داشتم فکر می کردم هر روز اینقدر کار نمی کردم و چی شد که امروز اینقدر وقت داشتم و به همه کارها رسیدم؟

            کار

تازه ده صبح شده بود و همه کارهامو انجام داده بودم که هیچ، به مامان هم کمک کرده بودم. نشسته بودم تو آشپزخانه و غذا پختن مادر رو نگاه می کردم. مادر داشت خوراک لوبیا بار می گذاشت و ادویه ها و .. نگاهی به من کرد و گفت: چیه نشستی این جا.. گفتم: کار ندارم خب. بیکارم.. مادر گفتن: همه کارهاتو کردی؟ مال اینه که صبح زود بیدار شدی .. انگار وقت زیاد آوردی.. خب برو کتاب بخون دختر خوب.. الان شما تو سنی هستین که هی باید کتاب بخونین(3).. وقت کردی هم یک سر برو پیش خانم رسولی.. کمک ایشون بکن.. ما که کاری نداریم تو خونه..

با خودم فکر کردم بد فکری هم نیست. می رم کمک خانم رسولی.. حاضر شدم و رفتم دم خونشون. جریان را گفتم که اومدم کمکتون و کاری نداشتم و ..

ایشون هم من رو بردن داخل اتاقی که پر بود از کتاب . گفتن بهترین کار برای شما الان علم آموزی (4) و عمل به اونچیزی که یاد می گیری هست. بسم الله. این هم کتاب.. هر موضوعی که دوست داشتی رو بگرد و بخون..

خودشون هم نشستن کنار اتاق و مشغول مطالعه شدن.. پرسیدم: چرا بهترین چیز برای ما علم آموزی هست؟

گفتن: چون تو سنی هستی که هر چی یاد بگیری، مثل اینه که روی سنگی حکاکی می کنی و از یاد نمی بریش برای همین هم خیلی سفارش به علم آموزی در سن شما رو کرده اند(5)..

گفتم: چرا باید دنبال کاری باشم اصلا؟ همین کارهای روزمره مگه چه اشکالی داره؟

تاملی کردن و کتاب رو بستن و گفتن: بفرما بشین صحبت کنیم پس.. این هم خودش کاریه دیگه. مگه نه؟ و خندیدیم و نشستم.

-  خب بگین نشستم.

+  کارهای روزمره اشکالی نداره به یه شرط، اینکه به همه کارهای روزمره برسی.

-  می رسم دیگه. وقتی شب زود بخوابم و صبح ها زود بلند بشم به کارهام خوب می رسم.

+  البته آدم به همه کارها و نیازهاش که نمی رسه (6) ولی خب، شما چه کارهایی رو جزو کارهای روزمره قرار می دی؟

-  همین کارهای روزانه دیگه. یعنی چی چه کارهایی رو؟

+ یعنی وقتت رو برای چه کارهایی تقسیم می کنی؟ امروز دیدن دوستات رفتی؟ باهاشون صحبت کردی؟ به قرآن و نماز و دعات خوب رسیدی؟ کمک به مادر رو که خوب کردی. خلوتی برای فکر و اندیشه و .. گذاشتی؟ می دونی وقتهامون رو باید طوری تقسیم کنیم که به یکسری کارها برسیم. (7)

-  مثلا چی یا؟

+ مثلا راز و نیاز با خدا و مناجات با خدا مثل نماز و قرآن و دعا و .. یک وقتی رو برای محاسبه نفس باید بزاریم. اینقدر این محاسبه جدی هست که گفته اند یک وقت اختصاصی برای خودش داره(8). یک وقتی رو برای استراحت و تفریح بگذاریم. یک وقتی هم برای کار و تلاش و کوشش، گاهی بهش می گن تحصیل معاش. جالب اینکه تحصیل معاش رو موجب آمرزش بعضی گناه ها گفتن (9) و جالب تر اینکه نباید از وقت کار برای استراحت استفاده کرد. نباید از وقت استراحت برای کار استفاده کرد . و نباید از وقت بین خودمون و خدا بزنیم و به کار یا استراحت و تفریح و .. بپرازیم(10). یک وقتی رو هم برای معاشرت با دوستان و مومنین باید بگذاریم..(11) شد چند تا تقسیم؟

-   پنج تا.

1. تفریح و استراحت

2. عبادت و مناجات و دعا و قرآن و از این دست

3. محاسبه نفس

4. دیدار دوستان و معاشرت با آن ها

5. تحصیل معاش و کار و تلاش

+ کار مخصوص شما چی؟

-  علم آموزی؟ خب می شه شش تا.

+ بارک الله.. الهی که خدا برکت بده به همین علمی که الان یاد گرفتی و توفیق عمل. حالا کتاب چی می خوای ببری بخونی؟

-  کتاب؟ نمی دونم. چی ببرم؟ این چطوره؟ در مورد کار.

+ چی هست اسمش؟

-  کار و تلاش، رمز موفقیت (مجموعه متن‌های برنامه‌ای درباره همت و تلاش) ، نویسنده جمعی از پژوهشگران ، ناشر: مرکز پژوهش­های اسلامی صدا و سیما

 + خوبه. نگاهی بهش بنداز ببین به دردت می خوره یا نه.. از نوشته هاش خوشت می یاد یا نه.. اگه خوشت اومد بنویس برام که از چی خوشت اومده. سخت که نیست؟

 

با خودم فکر می کردم خوب شد بهم گفتن بنویس. والا همین طور سرسری می خوندم و حالا که می خوام بنویسم با دقت بیشتری می خونم. تو این مدت که به خونه خانم رسولی رفت و آمد می کنم(12) ، چیزای بیشتری هم یاد گرفتم. به نظرم همه باید کسی رو پیدا کنن که سوالاشون رو ازش بپرسن. یا لااقل چهارتا نکته بهشون یاد بده. و چقدر من ضرر کردم که زودتر از این ها، خانم رسولی رو پیداش نکردم. نه؟

 

 بازم توصیه: نگین نگفتم، بعضی زیبایی ها و چیزای جالب رو می ذارم برای پاورقی. تو مطلب نمی یارمش.. از دست ندین ها.. کی می دونه جارو کردن اتاق چه اثر و فایده ای برامون داره؟ مثلا این یک نمونه اش..  :) خلاصه که از دست ندین. :)



--------------------------------------

1. " ما در ماه مبارک رمضان که ماه تلاوت قرآن و ماه نزول قرآن و ماه جلسات است و ما هم که این جلسه را داریم و جلسات فراوانی هم در مساجد و محافل گوناگون است، ماه رمضان که تمام شد، قرآن را ببندیم و ببوسیم و بگذاریم کنار. این نباید اتفاق بیفتد. قرآن را بایستی از خودمان جدا نکنیم. دائم باید با قرآن مرتبط و مأنوس باشیم. حالا در روایات دارد که هر روز لااقل پنجاه آیه‌ی قرآن بخوانید. این، یکی از معیارهاست. اگر نتوانستید، روزی ده آیه‌ی قرآن بخوانید؛ نگوئید سوره‌ی حمد را میخوانم و این چند آیه‌ی سوره‌ی حمد با چند آیه‌ی سوره‌ی قل‌هواللَّه - یک رکعت - میشود همان ده آیه‌ای که فلانی میگوید. نه، غیر از آن قرآنی که در نماز میخوانید - چه نماز نافله، چه نماز فریضه - قرآن را باز کنید، بنشینید، با حضور قلب، ده آیه، بیست آیه، پنجاه آیه، صد آیه بخوانید. قرآن را برای تدبر کردن و فهمیدن و استفاده کردن بخوانید." بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با قاریان در تاریخ ۱۳۸۶/۰۶/۲۲

2. رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم :غَسلُ اِلاناءِ وَ طَهارَةُ الفِناءِ یورِثانِ الغِنى؛ (نهج الفصاحه ص 584 ، ح 2031) شستن ظرفها و پاکیزگى حیاط مایه غناست.

امام باقر علیه السلام :کَنسُ البُیوتِ یَنفِى الفَقرَ؛ (وسایل الشیعه ج 5 ، ص 317، ح 6658 ) جارو کردن اتاق‏ها فقر را از بین مى‏ برد.

3. " این مسأله که زن به سمت معرفت، علم، مطالعه، آگاهی، کسب معلومات و معارف حرکت کند، باید در میان خودِ بانوان خیلی جدّی گرفته شود و به آن اهمیت بدهند." بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با بانوان در تاریخ 1376/07/30

4. الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : کانَ فیما وَعَظَ لقمانُ ابنَهُ : ··· یا بُنَیَّ ، اجعَلْ فی أیّامِکَ و لَیالِیکَ و ساعاتِکَ نَصیبا لکَ فی طَلَبِ العِلمِ ، فإنّکَ لَن تَجِدَ لکَ تَضیِیعا مِثلَ تَرکِهِ .( الأمالی للطوسی : 68/99)  امام صادق علیه السلام : از اندرزهاى لقمان به فرزندش این بود که : . . . فرزندم ! از روزها و شبها و اوقات خود بخشى را به تحصیل علم اختصاص بده ؛ زیرا تو هرگز براى خود خسران و ضایعه اى چون ترک علم نخواهى یافت .

5. امام صادق (سلام الله علیه): لَستُ اُحِبُّ أن أرَى الشّابَّ مِنکُم إلاّ غادِیاً فی حالَینِ: إمّا عالِماً أو مُتَعَلِّماً. (امالی طوسی ص303) دوست ندارم جوانى از شما [شیعیان] را جز بر دو گونه ببینم: دانشمند یا دانشجو.

* قال امیرالمومنین علی علیه السلام : تَعَلَّموا العِلمَ ؛ فإنَّ تَعَلُّمَهُ حَسَنَةٌ ، و مُدارَسَتَهُ تَسبیحٌ ، و البَحثَ عَنهُ جِهادٌ ، و تَعلیمَهُ لِمَن لا یَعلَمُه صَدَقَةٌ ··· و هُوَ أنیسٌ فِی الوَحشَةِ ، و صاحِبٌ فِی الوَحدَةِ ، و سِلاحٌ عَلى الأعداءِ ، و زَینُ الأخِلاّءِ ، یَرفَعُ اللّه ُ بِه أقواما یَجعَلُهُم فِی الخَیرِ أئمَّةً یُقتَدى بِهِم ، تُرمَقُ أعمالُهُم ، و تُقتَبَسُ آثارُهُم .( الأمالی للصدوق : 713/982 .) امام على علیه السلام : دانش بیاموزید؛ زیرا که آموختنِ دانش ثواب و حسنه است و مذاکره اش تسبیح و جستجوى از آن جهاد و یاد دادنش به کسى که آن را نمى داند صدقه··· دانش انیس خلوت است و یار تنهایى و حربه اى علیه دشمن و زیور دوستان. خداوند به واسطه دانش مردمانى را بلند مرتبه گرداند و آنها را پیشواى خوبیها کند تا به آنها تأسى جویند و کردارشان مورد توجّه قرار گیرد و آثارشان اقتباس شود.

6. قال امیرالمومنین علی علیه السلام : إنّ لیلَکَ و نَهارَکَ لا یَستَوعِبانِ لِجَمیعِ حاجاتِکَ فَاقسِمْها بینَ عَمَلِکَ و راحَتِکَ . (غررالحکم/ ح 3641) امام على علیه السلام : همانا شب و روز تو فرصت کافى براى رسیدن به همه امور و نیازهایت نیست؛ پس آنها را میان کار و استراحت خود تقسیم کن .

7. قال امیرالمومنین علی علیه السلام : للمؤمنِ ثلاثُ ساعاتٍ : فساعَةٌ یُناجِی فیها رَبَّهُ ، و ساعَةٌ یَرُمُّ مَعاشَهُ ، و ساعَةٌ یُخَلِّی بینَ نفسِهِ و بینَ لَذَّتِها فیما یَحِلُّ و یَجمُلُ .(نهج البلاغه، حکمت 390) امام على علیه السلام : مؤمن اوقات خود را سه بخش مى کند : زمانى که در آن با پروردگار خود به راز و نیاز مى پردازد و زمانى که به تحصیل معاش دست مى یازد و زمانى که به لذّتهاى حلال و نیکو مى گذراند .

8. الإمامُ علیٌّ علیه السلام : للمؤمنِ ثلاثُ ساعاتٍ : ساعَةٌ یُناجِی فیها رَبَّهُ ، و ساعَةٌ یُحاسِبُ نفسَهُ ، و ساعَةٌ یُخَلِّی بینَ نفسِهِ و لَذَّتِها فیما یَحِلُّ و یَجمُلُ .( غررالحکم/ ح 7370) امام على علیه السلام : مؤمن را سه وقت است : وقتى که در آن با پروردگار خود به راز و نیاز مى پردازد و وقتى که به حساب نفْس خود مى رسد و وقتى که به لذّتهاى حلال و مناسب مى گذراند .

9. پیامبر صلى‏ الله ‏علیه‏ و‏ آله : إِنَّ مِنَ الذُّنُوبِ ذُنُوباً لَا یُکَفِّرُهَا صَلَاةٌ وَ لَا صَدَقَةٌ قِیلَ یَا رَسُولَ اللَّهِ فَمَا یُکَفِّرُهَا قَالَ الْهُمُومُ فِی طَلَبِ الْمَعِیشَة (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج‏13، ص 13)  بعضی از گناهان به وسیله نماز و صدقه هم آمرزیده نمی شوند. سوال شد یا رسول الله!پس چه چیز موجب آمرزش آن است؟ فرمود : جدیت و تلاش در طلب معیشت

 10. قال رسول الله صلى الله علیه و آله : إنّ فی حِکمَةِ آلِ داوود عِبرَةً للعاقِلِ اللَّبِیبِ أن لا یَشغَلَ نفسَهُ إلاّ فی أربَعِ ساعاتٍ : ساعَةٍ یُناجِی فیها رَبَّهُ ، و ساعَةٍ یُحاسِبُ فیها نفسَهُ ، و ساعَةٍ یَلقَى فیها إخوانَهُ الذین یُناجِی ، الذینَ یَنصَحُونَهُ فی نفسِهِ و یُخبِرُونَهُ بِعُیُوبِهِ ، و ساعَةٍ یَخلُو بینَ نَفسِهِ و بینَ رَبِّها فیما یَحِلُّ و یَجمُلُ، فإنَّ فی هذِهِ الساعَةِ عَونا على هذِهِ الساعاتِ .( کنز العمّال : 5381 .) پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : همانا در حکمتِ خاندان داوود، درسى است براى خردمندِ صاحب دل که نفْس خود را جز در اوقات چهارگانه مشغول نسازد ؛ زمانى که در آن با پروردگار خویش مناجات کند و وقتى که در آن به حسابرسى نفْس خود بپردازد و ساعتى که در آن به دیدار با برادران و دوستانش که خیرخواه اویند و عیبها و کاستیهایش را به وى گوشزد مى کنند، بگذراند و زمانى که در آن نفْس خود را با پروردگارش در امورى که حلال و خوشایند است تنها گذارد ؛ زیرا که این زمان کمکى است بر پرداختن به آن سه وقت دیگر .

11. الإمامُ علیٌّ علیه السلام : للمؤمنِ ثلاثُ ساعاتٍ : ساعَةٌ یُناجِی فیها رَبَّهُ ، و ساعَةٌ یُحاسِبُ نفسَهُ ، و ساعَةٌ یُخَلِّی بینَ نفسِهِ و لَذَّتِها فیما یَحِلُّ و یَجمُلُ (بحار الأنوار : 78/321/18 .) امام على علیه السلام : مؤمن را سه وقت است : وقتى که در آن با پروردگار خود به راز و نیاز مى پردازد و وقتى که به حساب نفْس خود مى رسد و وقتى که به لذّتهاى حلال و مناسب مى گذراند .

12. قال رسول الله صلى الله علیه و آله : ما مِن مُتَعَلِّمٍ یَختَلِفُ إلى بابِ العالِمِ إلاّ کَتَبَ اللّه ُ لَهُ بِکُلِّ قَدَمٍ عِبادَةَ سَنَةٍ .( منیة المرید : 100. ) پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : هیچ دانش آموزى نیست که به درِ خانه دانشمندى آمد و شد کند، مگر این که خداوند براى هر گامى که بر مى دارد، عبادت یک سال رقم زند.

 

نظرات  (۸)

  • تنها پادشاه
  • سلام
    پاورقی هاتون قشنگن دوست دارمشون خیلی 
    یا علی

    پاسخ:
    سلام و رحمت خاصه الهی بر شما بزرگوار
    اصل هم همان پاورقی هاست و تفکر و تامل روی کلام زیبای اهل بیت و آیات الهی..
    الهی که مورد نگاه خاصه اهل بیت باشید
    زنده باشید به حیات طیبه الهی

  • مهدی ابوفاطمه
  • ممنون از نظر دادنتون و تشریف آوردنتون
    وحدت بر پایه یک محور صورت می گیره
    اون محور چی می تونه باشه
    این می تونه مسابقه بعدی باشه
    نظرتون چیه؟
    پاسخ:
    سلام و درود خدا بر شما..
    خوبه . بعدش هم بر اساس ایات و روایات جمع بندی بشه ومحور اصلی وحدت بیان بشه.
    منظور از وحدت رو هم مشخص کنیم خوبه.. وحدت در چه حیطه منظوره. وحدت در اعمال خود فرد یک محور داره. وحدت بین جامعه اسلامی یک محور. وحدت بین مسلمین با فرقه های مختلف یک محور.. و این همان بصیرتی می شه که حضرت اقا می فرمایند. باید در هر حیطه پیدا کردن که نقطه محوری برای وحدت چی هست و همان را تاکید و تقویت کرد..
    ممنون از شما که تامل و تفکر می کنید و اهل مطالعه هستید..
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    سلام 
    خیلی زیبا و پر معنی می نویسی 
    موفق باشی 
    پاسخ:
    سلام و درود و رحمت خدا بر شما بزرگوار
    ممنون از اینکه زیبا می بینین و درک و فهمتان آنقدر بالاست که معنا را نیز درک می فرمایید.
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    سلام

    چقدر خوبه که تجربیات روزانه تون رو با دیگران به اشتراک می گذارید خصوصا پاورقی هایی که با معارف اهل بیت هست احسنت
    بله واقعا حضور ادم های دانا در زندگی از واجباته
    که سوال بپرسیم و گاهی نیز مسیر روشنی را نشانمان دهند

    زیر سایه ی مرتضی علی مستدام
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما
    البته مطالب رو در قالب داستان و محاوره می ذارم. درسته بالاخره تجربیات حقیر و دوستان دیگر هم داخل این داستان هست. ولی دارم فکر می کنم چطوره که مستقیم بنویسم ؟ نظر شما چیست؟
    ممنون از بیان و تایید مطلب حضور عالم در زندگی.. الهی که روزی همه مان باشد..
    و باز هم ممنون از حضورتون و دعای زیبایی که فرمودید.
    الهی که شما و متعلقانتان نیز زنده باشید به حیات طیبه الهی..
    سرکار خانم فاطمی بزرگوار
    سلام علیکم :
    امام سجاد - علیه السلام - فرمود: اگر مردم می دانستند که در جستجویِ دانش چه چیزی نهفته است، بی گمان در پی آن می رفتند اگر چه موجب ریختن خونِ آنها و فرو رفتن در دریاها می شد.

    قال الامام الباقر - علیه السلام - : سارِعُوا فی طَلَبِ العِلْمِ فو الذّی نَفسی بِیَدِهِ لَحَدیثٌ واحدٌ فی حلالٍ و حرامٍ تأخُذه عن صادقٍ خیرٌ من الدّنیا ... .

    «المحاسن، ج 1، ص 356»

    امام باقر - علیه السلام - فرمود: در طلب علم شتاب کنید، سوگند به آن که جانم در دست اوست تنها اگر یک حدیث در حلال و حرام از شخص راستگوئی فرا بگیری، برای تو بهتر است از دنیا و آنچه از زر و سیم در آن وجود دارد

    قال الامام علی - علیه السلام - : اَلْعِلْمُ مصباحُ العقلِ.

    «تصنیف غررالحکم، ص 43، ح 69»

    امام علی - علیه السلام - فرمود: علم، چراغ و راهنمای عقل و خرد است.
    قال الامام علی - علیه السلام - : اَلعِلْمُ أصلُ کلِّ خَیرٍ و الْجَهْلُ أصلُ کلِّ شرٍّ.

    «تصنیف غررالحکم، ص 43، ح 80»

    امام علی - علیه السلام - می فرماید: علم و دانش بنیاد و ریشة همة خوبیها و نادانی ریشه و اساس همة بدیهاست.
    پاسخ:
    سلام و رحمت و درود خدا بر شما سادات بزرگوار..
    ممنونیم از روایاتی که برامون می ذارین.. سارعوا فی طلب العلم.. همین یک امر رو پی بگیریم، آخرتی می کند ما را .. همان علم می گوید عمل کن. همان علم می گوید وابسته نباش به دنیا. همان علم هزاران چیز می گوید و ما با طلب واقعی علم، بهترین چیزها را به دست می آوریم..
    ممنون از نکاتتون. التماس دعا
     زنده باشید به حیات طیبه الهی
  • شاهد اسلامی
  • سلام علیکم
    ممنون از مطالب خوبتون ..از ایات و روایات بهره بردیم ..خیلی جالب بودن ..
    الحق که حضور یک استاد و همراه برای گوشزد کردن کارها و نکته ها لازمه ..خدا خیرتون بده و الهی که قلمتون پر ثمرتر برایمان بنویسد و بخوانیم و لذت ببریم و شکر بگوییم وعمل کنیم ..
    موفق و پیروز باشید
    پاسخ:
    سلام و درود خدا بر شما بزرگوار
    بله لازمه. کلامی از آیت الله بهجت براتون می ذارم که این ضرورت رو بهتر درک کنیم و مظلومیت اهل بیت رو نیز.. مراجعه نکردن به استاد و عالم به نظرتون گناه نیست؟ ضایع کردن حق علم و عالم نیست؟
    "خیلی عجیب است که انسان از کسی که عالم به مسائل است سؤال نکند، بلکه برود و از بازاری‌ها و کسانی که آشنا به مسائل نیستند سؤال کند؛ زیرا معلوم است که نمی‌فهمند و مختلف جواب می‌دهند.

    قضیه‌ عامه هم که از اهل‌بیت علیهم‌السلام دست برداشتند و از دیگران تبعیت کردند، چنین است، از ائمه علیهم‌السلام که می‌گفتند ما همه چیز را می‌دانیم و وارث علم پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هستیم، سؤال نمی‌کردند، و می‌رفتند از کسانی سؤال می‌کردند که اعتراف داشتند نسبت به مسائل دینی خود نادانیم و از حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم جز مسائل و احادیث معدود و محدودی نداریم؛ لذا ابوحنیفه با حال تعجب، و یا انکار و اعتراض به امام صادق علیه‌السلام عرض می‌کند: «أَنْتَ لا تَقُولُ شَیئاً إِلا بِرِوایةٍ؟!؛ آیا تو هر چیز را با استناد به روایت می‌گویی؟! و حضرت می‌فرماید: «نَعَمْ؛ بله». به‌عکس خودش، که هر چه می‌گفت، با قیاسات و استحسانات بود.

    باز سؤال نمی‌کند که از چه و چه جور؟! البته معلوم است که سخن آن حضرت علیه‌السلام را به چه محملی حمل می‌کرده است، چنان‌که دیگر علمای عامه مانند مسلم در کتاب خود (صحیح مسلم) تصریح می‌کند و می‌گوید [که] چرا این همه روایات منقول از امام باقر علیه‌السلام را هیچ کدام از شیوخ روایت و ناقلین احادیث ذکر نکرده‌اند؟! ابوحنیفه هم شاگرد همان‌هاست.



    در محضر بهجت، ج۲، ص۲۸۸"

    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    این خیلی خوبه که آدم بین الطلوعین رو بیدار باشه،من شنیدم که رزق آدما توی این زمان بهشون داده میشه و اون روز پر از برکت میشه...
    به نظرم برای همینه که مخاطب متنتون همه ی کارهای روزمره رو در کمترین زمان انجام داده....
    روایتی که در مورد جارو کردن منزل و شستن حیات بود،بسیار جالب و جدید بود،ممنون از لطفتون....
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه ی الهی....

    پاسخ:
    سلام و درود خدا بر شما بزرگوار
    بعله. دقیقا چون صبح زود کار رو شروع کرده تونسته زود تمامش کنه. عجیب برکتی داره اون ساعات صبح..سحر و ...
    بزرگوارید. روایات زیادن. الهی که بتونیم لااقل یک دور همه اش رو در زندگی بخونیم و عملی کنیم به لطف و توفیق الهی
    ممنون از دعای زیباتون. الهی که شما هم زنده باشید به حیات طیبه الهی..
  • احمد رضا
  • جالب و مفید بود ...

    موفق و پیروز باشید
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما بزرگوار
    سپاس از حضور اندیشه و بیان نظرتان..
    جزاکم الله خیرا..
    ممنون از دعای توفیق و پیروزی.. مضاعف روزی تان باشد الهی

    زنده باشید به حیات طیبه الهی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">