وعده

وَعَدَ اللَّهُ ...

وعده

وَعَدَ اللَّهُ ...

وعده

بیاندیش:

در حال ساختن عالمی هستی که تا بی نهایت، در آن زندگی خواهی کرد..

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

"طرح صمیمانه با امام "

✍️هر روز، قلم به دست می گیریم و برای امام زمان ارواحناله الفداء، نامه ای می نویسیم. به حضرت سلام می کنیم و درد و دلی عاشقانه، عارفانه، از سر صدق خواهیم داشت.

🌺باور دارم این دعوت، از سمت خود حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف است و ما اجابت کننده ایم. فدای مهر و محبت تان بشویم آقاجان.

👈نامه های خود را به آیدی @yazahra10 در ایتا بفرستید.

📌نکته 1: در صورت تمایل، نام مستعار یا نام و نام خانوادگی خود را نیز بفرستید
📌نکته 2: حتما #صمیمانه_با_امام را در پیامتون قید کنید.

✍️نامه های ارسالی حاوی هشتک، در صورتی که قابلیت انتشار داشته باشند، به اسم خودتان در کانال گذاشته خواهند شد.

🔹ایتا:
📢 https://eitaa.com/joinchat/3492216926C09c394f203

🔸بله:
📢 https://ble.ir/samimane_ba_emam

🔹سروش:
📢 https://sapp.ir/joinchannel/ZlyYeGiTVIH8xgCsv2NROb9E

📣کانال #صمیمانه_با_امام در سروش، ایتا، بله

🆔 @samimane_ba_emam

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

ز میل نفس خود کردی جدایی

شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۴، ۰۸:۳۳ ق.ظ

برش هایی تامل برانگیز:

برنامه خندوانه.. مسابقه خنداننده برتر

برنامه عمو پورنگ

برنامه عمو قناد و ..

اووووووووووه الی ماشاالله برنامه هایی هستند که نکات خوب و آموزنده برای ما بزرگ تر ها و نوجوان ها و کودکانمان دارند و پر هستند از موسیقی های حلال اما ...

همیشه کنترل به دست می شود وقتی تلویزیون روشن است. به محض اینکه می رود روی موسیقی، دکمه mute کنترل را می زند. حتی به خودش زحمت نمی دهد که صدایش را کم کند. نه. در جا خفه می کند. برایم تعریف می کرد که از کودکی خیلی محو تلویزیون می شده و برادرش همین کار رو می کرده است. اعصابش خورد می شده که چرا نمی گذارد آهنگ های تلویزیون را گوش کند اما الان از برادرش متشکر است. کودکانش عادت کرده اند که صدای موسیقی را گوش ندهند و جایی که موسیقی پخش شود، اگر چه خوششان می آید ولی مقابله می کنند و می گویند مامان بابا، کنترل کو که صداشو خفه کنیم؟..



این رفتار کودک 6 ساله برایم جالب بود. خیلی ها قبول ندارند که نباید موسیقی را گوش داد حتی برای خود آهنگ های مخصوصی هم دارند که در زمان شادی، زمانی که ناراحت اند، زمانی که دل شکسته می شوند و زمان های مختلف گوش می دهند.. در سفر مشهد.. در جاده ای که منتهی به مسجد جمکران است حتی.. دیگر سفرهای معمولی و غیره که آهنگ مخصوص خودش را دارد..

عده ای هم هستند که از بیخ و بن تلویزیون را از خانه بیرون کرده اند و یا داخل خانه نکرده اند.. معتقدند به درد نمی خورد و جز اتلاف وقت چیزی ندارد. موسیقی و اهنگش که به کنار..

اما خب، کودکان ما، برنامه های علمی اش را که می بینند اطلاعات خوبی کسب می کنند. این اطلاعات را که به صورت عینی در اختیار کودکانمان قرار می دهیم، چطور می خواهند آن ها داشته باشند؟

شب شده بود و مهمانان وارد شده بودند. برنامه خندوانه در حال پخش بود و همه مات و مبهوت تلویزیون. آنچنان مبهوت که متوجه بلندی صدای تلویزیون نشده بودند.. خانه ای که همیشه آن ساعت شب، سکوت است و اهل خانه یا در حال آماده باش برای خوابیدن اند و یا با یکدیگر صحبت می کنند و احوالات هم را می پرسند و یا به خواندن دعا و ذکر مشغول بوده اند، آن شب پر بود از موسیقی های خنداننده برتر و میان برنامه های خندوانه و .. آن هم با صدایی بلند.. صدایش را که کم کردند، انگار که نمی شنیدند.. ناخوداگاه دنبال کنترل تلویزیون بودند که زیادش کنند.. و میزبان به احترام میهمان، مطابق میل آنان رفتار می کرد. برنامه خندوانه مثال است صرفا..


شاید کم و بیش از این دست صحبت ها در اطرافیانتان داشته باشید. شاید هم اصلا نداشته باشید و همه به یک مدل باشید. یا گوش ندادن موسیقی با بی تفاوتی نسبت به شنیدن موسیقی و آهنگ های رادیو و تلویزیون و ضبط و غیره .. اما بالاخره حرف که را باید قبول کرد؟ مگر این موسیقی ها حرام است که گوش نمی دهند؟ یا مگر گوش دادنش که حلال است، موجب رشد و موفقیت شان می شود؟ فعلا بحث روی حلالش است. حرام که هیچچچ.


یادم هست این صحبت را که با دخترخانم جوانی که خیلی اهل موسیقی و البته منصف بود کردم می گفت: سلیقه ها مختلف است دیگر. یکی می پسندد، یکی نمی پسندد. و گفتم: بله خب. حرف شما متین و درست. اما مگر ما طبق سلیقه خود باید پیش برویم؟ آمدیم و سلیقه من را نفسم تعیین کرد. آن وقت چه؟ اساسا مگر سلیقه جز خوش آمدن های نفسمان ، چیز دیگری است؟

با تعجب و سوال نگاهم می کرد که خب مگر چه اشکالی دارد که نفس من، برایم تعیین کند که چه گوش بدهم و چه گوش ندهم؟ طبیعی است دیگر، از این خوشم می آید گوش می دهم دیگر.. چه اشکالی دارد مگر؟ آخ که چقدر از مطالعه نکردن ها ما دچار جهل هستیم و نمی دانیم .. کاش مطالعاتمان را بیشتر کنیم..

 

عزیز دلبندم، ما نفسی داریم که امر به بدی ها می کند(1). این، غیر از شیطان است. شیطان دشمن بیرونی است و این نفس، عامل نفوذی به اصطلاح(2). نفسی است که وسوسه ات می کند که رها کن. راحت باش.. کلا هر چه به سمت و سوی راحتی و رهاشدن و ولش کن هایی که قید و بندها را می بُرد هست از این نفس است(3). چنان راحت طلب است که نگو. چنان منفعت طلب است که نگو. چنان دنبال خوشی است و حوصله هیچ کار را ندارد که نگو.. چنان از قید و بند گریزان است که نگو. بعدش هم چنان عادت می کند و ترک دادن این عادت، مشکل می شود که نگو(4). حالا اگر بخواهم سلیقه هایی که مطابق این نفس است را دنبال کنم به کجا می رسم؟ (5)

 

                               نفس

«نفس امّاره، همچون منافق چاپلوسی میکند خود را چون دوستی سازگار و دلسوز جلوه می دهد و همین که فریب داد و بر انسان تسلط یافت، هم چون دشمن، بر او مسلّط شده و با خودخواهی و قلدری فرمان می راند و شخص را به جایگاه های سوء و هلاکت می کشاند»(6)


برای اسلامی شدن، کافی نیست که حرام ها را کنار بگذاریم. از صبح تا شب ممکن است هیچ کار حرامی انجام ندهیم و غرق در سرگرمی های حلال باشیم اما زندگی ما اسلامی نباشد.

 

به یک دانش اموز اگر بخواهیم نمره بدهیم می گوییم از ده تا بیست نمره قبولی ات است. ده نمره حداقلی است و بیست حداکثری. حرام ها همان نمره حداقلی اند که خداوند فرموده نزدیکش هم نشوید.(7).. اما خب، طبق حکم شرعی حلال است، اما آیا می تواند عامل موفقیت و رستگاری ما باشد؟!!


ملاک را به دست آوردی؟ هر چه که عاملی برای رشد و موفقیت و فلاح و رستگاری ات بود برگزین. هر چه نبود رهایش کن حتی اگر حلال باشد.. هر حلالی برای امثال من و تو نیست.. ما هدف دیگری غیر از روزمرگی انتخاب کرده ایم .. اما نکته جالبی که در این ملاک هست جایگاه نفس انسان است. همانی که برایت توضیحش را مختصر و مفید دادم.. در مسائل مختلف، نگاهی به نفست بکن. اگر دلش می خواست، اگر خوشش می آمد، اگر مطابق با خواست نفست بود، آن مسئله را رها کن. مخالف نفست عمل کن. نفس زیاده خواه است. کلید کم خواهی را در دست بگیر برای مبارزه با این نفس(8).  این نفس، مدلش این است که تو را به عقب می کشاند. می ایستاند. دنیایت را در هم و برهم می کند ها(9) هر چه او گفت، برعکسش را عمل کن . چنان اراده ات قوی می شود(10) و در حرکت خواهی ماند و نمی ایستی(11) که نگو....


حالا دیگه، انتخاب گوش دادن یا ندادن موسیقی با خودت.. ماهی گیری یادت دادم.. ملاک دستت است

 


 

پ.ن: بحث از فلسفه وجود نفس اماره در انسان بحث دیگری است که اگر تمایل داشتید بپرسید تا در بخش نظرات پاسخ بدهم اما به صورت ضمنی مشخص شد که عاملی برای رشد بیشتر انسان است(12) اگر، اگر ، اگر، درست از این عامل رشد استفاده کنیم(13).

پ.ن 2: در خصوص این موضوع، در کتب اخلاقی و سخنرانی ها مطلب زیاد بیان شده است. یکی از کتاب های خوب، کتاب جهاد با نفس ایت الله مظاهری هست که اگر تمایل داشتید مطالعه بفرمایید.

یک سری سلسله سخنرانی هم حجت الاسلام پناهیان دارند که خوب است گوش دهید. متن یکی از صحبت ها را می توانید از اینجا مطالعه بفرمایید.

 


----------------------------------

1. امام على علیه السلام :إنّ النَّفسَ لَأمّارَةٌ بالسُّوءِ و الفَحشاءِ ، فمَنِ ائتَمَنَها خانَتهُ ، و مَنِ استَنامَ إلَیها أهَلَکَتهُ ، و مَن رَضِیَ عَنها أورَدَتهُ شَرَّ المَوارِدِ (تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 237 ، ح 4782) نفس همواره به بدی و زشت کاری فرمان می دهد.پس هر که به نفس خویش اعتماد کند نفس به او خیانت می ورزد و هر که به آن دل خوش کند نفس به او خیانت می ورزد و هرکه به آن دل خوش کند نفس او را به هلاکت می افکند و هر که از آن خشنود شود، نفس او را به جایگاه های بد درآورد

2. پیغمبر اکرم (ص) فرمود: «اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک» (محجةالبیضاء، 6/5)؛ «نفس تو، دشمن ترین دشمنان توست.»

3. امام علی علیه السلام :النّفوس طلقة لکنّ أیدى العقول تمسک أعنّتها عن النّحوس(شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم ج2 ، ص 119 ، ح 2048) نفس ها افسار گسیخته اند ،اما دست های خرد عنان آن ها را گرفته اند نمی گذارند به بدبختی و هلاکت بیافتد

4. امام علی علیه السلام  :مَا مِنْ مَعْصِیَةِ اللَّهِ شَیْ‏ءٌ إِلَّا یَأْتِی فِی شَهْوَةٍ فَرَحِمَ اللَّهُ امْرَأً نَزَعَ عَنْ شَهْوَتِهِ وَ قَمَعَ هَوَى نَفْسِهِ فَإِنَّ هَذِهِ النَّفْسَ أَبْعَدُ شَیْ‏ءٍ مَنْزِعاً وَ إِنَّهَا لَا تَزَالُ تَنْزِعُ إِلَى مَعْصِیَةٍ فِی هَوًى (نهج البلاغه(صبحی صالح)  ص 251 ، از خطبه 176) هیچ معصیتی از معاصی خداوند نیست مگر اینکه با شهوتی همراه است.پس،رحمت خداوند بر انسانی که از شهوات خویش باز ایستد و هوای نفس خود را سرکوب کند؛زیرا که این نفس به سختی از شهوات باز می ایستد و همواره به نافرمانی برخاسته از هوس،گرایش دارد.

5. امام علی علیه السلام :إنّ هذهِ النَّفسَ لَأمّارةٌ بالسُّوءِ ، فمَن أهمَلَها جَمَحَت به إلَى المَآثمِ (تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 237 ، ح 4779) به راستی که این نفس همواره به بدی فرمان می دهد.بنابراین،هر کس عنان آن را رها کند همچون مرکبی سرکش او را به تاخت به سوی گناهان می برد.

6. امام علی علیه السلام : النّفس الامّارة المسوّلة تتملّق تملّق المنافق و تتصنّع بشیمة الّصدیق الموافق حتّى إذا خدعت و تمکّنت تسلّطت تسلّط العدوّ و تحکّمت تحکّم العتوّ فأوردت موارد السّوء (تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 234 ، ح 4683) نفس امّاره، همچون منافق چاپلوسی میکند خود را چون دوستی سازگار و دلسوز جلوه می دهد و همین که فریب داد و بر انسان تسلط یافت، هم چون دشمن، بر او مسلّط شده و با خودخواهی و قلدری فرمان می راند و شخص را به جایگاه های سوء و هلاکت می کشاند

7. تِلْکَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَقْرَبُوها (سوره بقره/ آیه 187)؛  به مرزهاى خدا نزدیک نشوید

8. امام على علیه السلام :أَعْوَنُ شَیْ‏ءٍ عَلَى صَلَاحِ النَّفْسِ الْقَنَاعَة (تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 391 ، ح 8984) کمک کننده ترین عامل در راه خودسازی ،قناعت است.

امام على علیه السلام: دَوَاءُ النَّفْسِ الصَّوْمُ عَنِ الْهَوَى وَ الْحِمْیَةُ عَنْ لَذَّاتِ الدُّنْیَا (تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 235 ، ح 4718) داروی نفس،خویشتن داری از هوس است و پرهیز کردن از لذت های دنیا

9. امام باقر (علیه السلام ) می فرمایند: قالَ رَسولُ اللهِ صلّی اللهُ علیه و آله: یَقوُلُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ: وَ عِزَّتی وَ جَلالی وَ عَظَمَتی وَ کِبرِیائی وَ نُوری وَ عُلُوّی وَارتِفاعِ مَکانی لا یُؤثِرُ عَبدٌ هَواهُ عَلی هَوایَ اِلاّ شَتَّتُّ عَلَیهِ اَمرَهُ وَ لَبَّستُ عَلَیهِ دُنیاهُ وَ شَغَلتُ قَلبَهُ بِها وَ لَم اُؤتِهِ مِنها اِلاّ ما قَدَّرتُ لَهُ وَ عِزَّتی وَ جَلالی وَ عَظَمَتی وَ نوُری وَ عُلُوّی وَارتِفاعِ مَکانی لا یُؤثِرُ عَبدٌ هَوایَ عَلی هَواهُ اِلاّ اِستَحفَظتُهُ مَلائِکَتی وَ کَفَّلتُ السَّمواتِ وَ الاَرَضینَ رِزقَهُ وَ کُنتُ لَهُ مِن وَراءِ تِجارَةِ کُلِّ تاجِرٍ وَ اَتَتهُ الدَّنیا وَ هِیَ راغِمَة ٌ. (چهل حدیث امام خمینی ، ج1، ص 168) پیامبر (ص) فرمود: خدای عزّ و جلّ می فرماید: قسم به عزّت و جلال و کبریاء و علوّ و ارتفاع مکانتم که اختیار نکند بنده ای هوای خودش را بر هوای من مگر آنکه کارش را پراکنده کنم و دنیای او را دَر هم کنم و قلب او را مشغول دنیا نمایم و حال آنکه از دنیا فقط به اندازه ای که برایش مقدّر نموده ام بدهم. قسم به عزّت و جلال و عظمت و بزرگی و رفعت مکانتم که اختیار نکند بنده ای هوای مرا بر هوای خود مگر آنکه ملائکه خود را حافظ او گردانم و آسمان ها و زمین را متکفّل رزق و روزی او گردانم و من برای او دنباله ی تجارتِ هر تاجری خواهم بود (یعنی من برای او تجارت کنم و روزی او را برسانم) و بیاید او را دنیا در صورتیکه مُنقاد و رام و ذلیل اوست. (یعنی با اینکه او رغبت به دنیا ندارد، دنیا به او رو کند و دنیا نزد او و پیش او خوار و ذلیل باشد)

10. امام علی علیه السلام: مَن قَوِیَ هَواهُ ضَعُفَ عَزمُهُ. (میزان الحکمة، ج10، ص 385) هر کس هوای نفسش قوی شود عزم و اراده او ضعیف می گردد.

11. امام علی علیه السلام :الرَّجُلُ حَیْثُ اخْتَارَ لِنَفْسِهِ إِنْ صَانَهَا ارْتَفَعَتْ وَ إِنِ ابْتَذَلَهَا اتَّضَعَت (تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 238 ، ح 4794) آدمی جایگاه خودش را خودش بر می گزیند.اگر نفس خود را از آلودگی و پستی نگه دارد،بلند مرتبه می شود و اگر آن را نگه ندارد پست می گردد.

12. امام علی علیه السلام:  مَن اَحَبَّ نَیلَ الدَّرَجاتِ العُلی فَلیَغلِب الهَوی. (میزان الحکمة ،ج 10، ص 387) هر که دوست می دارد به درجات والا برسد باید بر هوای نفس خود چیره شود.

13. الإمامُ الصّادقُ علیه السلام : لا تَدَعِ النَّفسَ و هَواها ؛ فإنَّ هَواها (فی) رَداها ، و تَرکُ النَّفسِ و ما تَهوى أذاها ، و کَفُّ النَّفسِ عمّا تَهوى دَواها .( الکافی : 2 / 336 / 4.) امام صادق علیه السلام : نفْس را با هوا و هوس هایش رها مکن که هواى نفْس موجب هلاکت آن مى گردد و وا گذاشتن نفْس با هوا و هوسش مایه درد و رنج آن است و باز داشتن نفْس از هوا و هوسش باعث درمان آن مى باشد.

امام علی علیه السلام : إذا صَعُبَت علَیکَ نَفسُکَ فاصعُبْ لَها تَذِلَّ لکَ ، و خادِعْ نفسَکَ عن نفسِکَ تَنْقَدْ لَکَ .( غرر الحکم : 4107.) امام على علیه السلام : هرگاه نفْس تو در برابرت سرکشى کرد، تو نیز در برابر او سرکشى کن، تا رام تو شود و نفْس خود را درباره خودت فریب بده، تا فرمانبردار تو شود.

نظرات  (۱۳)

با کم کردن صدای موزیک کاملا مخالفم...

نمیدونم شاید چون خودم از اون دسته افرادم ک همیشه صدای آهنگ از توی اتاقم میاد یا حتی خانواده ای دارم ک اهل آهنگ و اینکه حتما صداش بلند باشه هستن اینو میگم...

ولی به شخصه توی با صدای بلند گوش کردن آهنگ هیچ مشکلی نمیبینم....خیلیا میگن رو اعصاب تاثیر میذاره و اینا ولی ب نظر من ک مشکلی نیست...آرامش روحه!
پاسخ:
سلام و رحمت خدا بر شما بزرگوار..

عرض بنده روان شناسی نبود. پزشکی هم نبود. پیشنهادی بود از بسته پیشنهادی کسی که ما را خلق کرده است. و البته کار هر کس هم نیست اجرای این پیشنهاد که خود این اجرا کردن هم توفیق می خواهد و لطف الهی..

شما درست می فرمایید. آرامش می آورد. آرامشی که در اثر ترشح لیکوتین در بدن به وجود می آید. این ارامش را اگر صدای دریا هم گوش بدهید بدست می آورید. یا صدای پرندگان و در کل صدای طبیعت. حتی ورای این ارامش را در شنیدن صوت قران هم بدست خواهید آورد اما آیا قرآن گوش می دهید؟ پس همچین خیلی هم دنبال آرامشش نیستیم ... اگر دنبال ارامش بودیم به صورت منطق می رفتیم سراغ آن چیزی که بیشترین آرامش را می دهد.

اما یک پاسخ کوتاه به شما و تمام افرادی که شاید منتظر یک پاسخ اند تا گوش دادن موسیقی را کم و کم تر کنند. بله. در ان ارامش و نفعی هست اما ضررش بیشتر از نفعش است.. و حالا دیگه با خودتون.. با منطق و عقل خودتون باید دوست داشتن اهنگ رو کنترل کنین. والا من این جا بال بال بزنم که برات ضرر داره عزیزم.. هیچ فایده ای نداره.. فقط می تونم دعاتون کنم که خداوند توفیق را رفیق راه گرداند..

مسکرات هم همین خاصیت ارامش بخشی و تخدیری را دارند اما ضررش بیش از نفعش است.. و به خاطر ضررش، اندک منفعتش به چشم هم نباید بیاید برای انسان عااااقل: قُلْ فِیهِمَا إِثْمٌ کَبِیرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَکْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا (بقره/ 219) بگو : در آن دو گناهی بزرگ و سودهایی است برای مردم و گناهشان از سودشان بیشتر است
الهی که به دور از موسیقی های غیر طبیعی و الهی باشید و قلبتان پر نور...
الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی...
یک سری از استدلال هایی که بکار بردید کاملا منطقی بودند،
هرچند که همه ی استدلال های شما کاملا عقلانی و بجاست ولی بنده تا یک حدودی موافق بودم و تا یک حدودی....

پاسخ:
سلام و رحمت خدا بر شما..
قرار نیست با کلام حقیر موافق باشید. همین که بینش و سلیقه و احساس و میل تان را با کلام معصوم که خطا در آن نیست تطبیق دهید و موافق باشید کافی است..
الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
سلام
الهی زنده باشید به حیات طیبه الهی
پاسخ:
سلام و رحمت خدا بر شما خواهر بزرگوار
ممنون از دعاتون..
همین دعا مضاعف در حق شما مستجاب باد الهی..
سلام و نور و رحمت و برکت
چه قدر به لطف خدا خوب می نویسید
باید یک مسئله بنیادی به فرزندانمان یاد بدهیم آن هم «انتخاب» است.
این که «انتخاب کنند» چه بپوشند، چه ببینند، چه بخورند، چه گوش کنند و ...
نه این که برایشان انتخاب کنند!
این که موسیقی را قطع کنیم انتخابی است که ما انجام می دهیم در نشنیدن آن چه نمی خواهیم.

با اجازه لینک و دنبال شدید
پاسخ:
سلام و رحمت خدا بر شما بزرکوار
ممنون از لطلتون و نکته ای که فرمودید.. بله باید یاد بدهیم انتخاب کنیم.. قطع کردن موسیقی هم آموزشی است برای اینکه چه چیز را باید انتخاب کند.. والا که قصد و بحث سر اجباری کردن نیست. البته حالت افراطی در این قضیه را بنده هم نمی پسندم چون حساسیت برانگیز تر است برای کودک اما ملاک را که به او بدهیم، خودش خود به خود طبق ملاک رفتار می کند..
بزگوارید.. الهی که بتوانیم انتخاب های خوبی را داشته باشیم..
الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
سلام

موسیقی مسئله مهم اش این است که "جو" می دهد. خیلی وقت ها آدم ها "جوگیر" می شوند. حتی در موسیقی حلال و مذهبی و...خصوصا در جنوب. مثال مهم اش در تاثیر بر اراده ورزش است؛ با موسیقی تحریک به ورزش می شود و خودش اراده ندارد ورزش کند...
 
پاسخ:
سلام و رحمت خدا بر شما
نکته زیبایی فرمودید که بعدی از ابعاد مضر بودن موسیقی های غیر طبیعی را بیان می کند..
ممنون از شما و حضورتان و بیان نکته ای که فرمودید..
التماس دعا
الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
گویند " ترویه " در پیش است

خوانده ام که روزه ای دارد که کفاره شصت سال گناه است

ترویه ، هشت ذی الحجه است 

مبادا غفلت کنید که ... ر.ک : مفاتیح
پاسخ:
سلام و رحمت خدا بر شما..
ممنون از یادآوری.. فاذکر ..انت مذکر.. بسیار سپاسگذاریم..
التماس دعا
الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
  • شاهد اسلامی
  • سلام ودورود خدا بر شما
    خدا قوت به قلم خوبتان
    چند روزی است منتظربیم تا متن های جدید خوبتان بخوانیم .
    ی سوال داشتم ..شما موضوع های روش سبک زندگی تان را با چه اولویتی انتخاب می کنید ؟ میخوام سلسله مباحثتان بخوبی در نظم فکری ام جا بیافتد ..
    موفق و پیروز باشید
    یاعلی
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما بزرگوار
    در پاسخ به سوال شما، در عین حالی که اولویتی ندارد اما پر اولویت است.. شاید چیزهای نادری که اثرات بسیاری در دیگر کارهای روزانه مان دارد را ابتدا بیان می کنم.. ان شاالله که توفیق نوشتن مطالب را داشته باشم به لطف خدا و دعای شما.. دعایمان بفرمایید
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    سلام علیکم، سرکارخانم فاطمی بزرگوار
    با صلوات برمحمد وآل محمد(ص) ،باید به عرض سرکار برسانم که برخی برنامه های تلویزیون موجب گردیده که فرهنگ غرب در کشور رواج پیداکند مثلا ما مسلمانان به حجاب وعفاف زن ومرد خیلی معتقد هستیم ولی درفیلمها وسریالها مشاهده می کنیم که آقایان با لباس زیر یا بدون زیرپوش ظاهر می شوند .واین درنوع خود بی حیایی را درجامعه رواج می هد اگر کسی ایمانش کمرنگ باشد باید گفت که زندگیش می شود واویلا.
    بعضا هم می بینیم که خانم ها وآقایان با متانت وحجاب کامل در جامعه ظاهر می شوند ولی با چشمانشان دنبال دنبال جنس مخالف می گردند واین هم درنوع خود بدبینی وبدبختی را درزندگی زناشویی بدنبال خواهد داشت .
    حضرت امام صادق ـ علیه السلام ـ فرمود:
    «اَلنَّظرَهُ بَعْدَ النًّظرَهِ تَزرِعُ فی الْقَلبِ الشَّهْوَهَ وَ کَفی بِها لِصاحِبِها فِتْنَه» [1]
    چشم چرانی، تخم شهوت را در دل می کارد و چنین کاری برای نگاه کننده کافی است که منشأ فتنه گردد.
    نگاه کردن به ناموس دیگران،‌خواست شیطان است. چشمی که تیرهای آلوده نگاه را به نامحرمان پرتاب می کند، محل کمین شیطان است.شیطان از کمان چشم های او ناموس دیگران را نشانه می گیرد.
    پیامبر خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ فرمود:
    «النَّظَرُ سَهمٌ مَسْموُمٌ مِنْ سِهامِ اِبلیسَ...» [2]
    نگاه (به نامحرم) تیز زهرآلودی از تیرهای شیطانی است....
    امیرمؤمنان ـ علیه السلام ـ فرمود:
    «الْعُیونُ مَصائِدُ الشَّیطانَ»[3]
    چشمها، کمینگاه های شیطان است.
    پس باید مراقب چشمان خویش باشیم، تا شیطان از آن برای تخریب ایمان ما و ناموس مردم استفاده نکند.
    قُل لِلمؤمِنینَ یغُضُّوا مِنْ اَبْصارِهِمْ وَ یَحفَظُوا فُرٌجَهُمْ ذلِکَ اَزْکی لَهٌم اِنًَّ اللهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعونَ»[5]
    به مؤمنان بگو چشمان خود را فرو بندند و دامن خود را حفظ کنند،این برای آنها پاکیزه تر است و خدا به آنچه می کنند، آگاه است.
    و پس از آن فرمود:
    «وَ قُلْ لِلْمؤمِناتِ یَغْضُضنَ‌مِنْ اَبْصارِهنَّ وَ یَحفَظنَ‌ فُروجَهُنًّ...»[6]
    به زنان با ایمان بگو چشمانشان را (از نامحرم) فرو بندند و دامن خود را حفظ کنند.
    پس خواست قرآن رعایت عفت عمومی برای زن و مرد است و این کار ضروری و واجب شمرده شده است:
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما
    ممنون از روایات و ترجمه.. اگر مراقب ورودی هایمان باشیم، مصفا می شود این دل هامان.. چیزی که اساتید اخلاق بارها به جویندگانش گفته اند..
    دعایمان بفرمایید مراقبت کنیم از ورودی هایمان
    التماس دعا
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
  • محمد صابری
  • احسنت بسیار عالی بود
    خدا قوت
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما
    الهی که قوت های الهی قرین راه همه بندگان خدا باشه به دعای شما.. ممنون از دعاتون
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    سلام
    ممنون
    موفق باشی
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما بزرگوار
    ممنون از دعای خوبتون.
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    آهنگ به ذات خودش بد نیست.
    با معیارها و موازین خاص.
    اما خیر الامور اوسطها.
    و البته که من نه تخصصی در این امور دارم نه طبیعتا اجازه اظهارنظر.
    میسپاریم دست صاحبان علم و تخصص
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما بزرگوار..
    بله آهنگ های طبیعی مطابق با روح ادمی هم هست. اما وقتی از طبیعت خارج شویم، می بینیم این تطابق را ندارد...
    ممنون از حضورتون، و بیان نظرتون..
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی..
  • محمد صابری
  • بسیار زیبا و جالب و منطقی، خب البته این مسئله بدیهی هست که موسیقی انسان رو از معنویت دور میکنه...(البته بسته به موسیقی این مسئله کم و زیاد داره) و کسانی که موسیقی زیاد گوش میدهند در قیامت ناشنوا محشور میشوند (البته قصد توهین به کسی ندارم اما واقعیت هستش).....
    اما اصل حرفم این هست که مزاج ما آدم هارو عوض کردند...
    یعنی قدیما با گوش دادن به قرآن آرامش میگرفتند،اما الان میگن که با موسیقی(که اگر دقت کنند هیچ چیز به اندازه قرآن به انسان آرامش نمیده)..یا مثلا در سبک مداحی ها و خیلی چیزای دیگه که توی سبک زندگی برنامه ریزی شده ای که به ما القاء میشه پر هست....
    انسانها...بهتر بگم،مسلمانان...بهتر بگم.....مومنان،باید ...باید...باید سبک زندگی اسلامی رو یاد بگیند وبه کار ببندند.
    ودر آخر سخن کافری رو بگم که چند ثانیه به قرآن گوش داد : گفت که من با هر دینی مخالف بودم،اما الان که قرآن رو گوش دادم فهمیدم چقدر آرامش به انسان میده......
    .
    .
    .
    .
    کسانی که به شدت عادت به موسیقی دارند...
    کمی اراده....و ترک موسیقی برای رضای خدا....این روش بسیار عالیه....تجربه کنید،پشیمون نمیشید...


    ببخشید زیاد شد.
    التماس دعا
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما بزرگوار
    همین طوره. چه بخواهیم چه نخواهیم، چه باور کنیم چه باور نکنیم موسیقی این تاثیر را می گذارد و عجیب، اراده ی انسان را در مقابله با نفس و خواسته هایش ضعیف می کند.. مقدمه ای می شود برای خدانکرده خطاهای بزرگ تر و مبارزه نکردن با وساوس شیطان در حیطه های عمیق تر و وسیع دیگر..

    الهی که خداوند کمک کند بتوانیم بالکل موسیقی را کنار گذاشته و نواهای اسلامی بدون اهنگ را جایگزین کنیم. نوای قرآن. صلوات.. اذکار ادعیه و اسماء الله و .. که چقدر که فطرتمان با این نواها یکی است..

    ممنون از بیانتون. توضیحات و دلسوزی ای که نسبت به خلایق و مومنین دارید. الهی که دلتان وسیع باشد مستدام.

    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    من نفهمیدم. آیا از هرچی خوشمون اومد باید دست برداریم؟
    این مرز رو کی تعیین میکنه؟ 

    مثلا من از خورشت قیمه خوشم میاد. نباید بخورم؟ 
    مثلا من فوتبال بازی کردن رو دوست دارم نباید بازی کنم؟
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما بزرگوار
    خوشحالم که سوالتون رو پرسیدید..
    ملاک رو دادم: هر چه که عاملی برای رشد و موفقیت و فلاح و رستگاری ات بود برگزین. هر چه نبود رهایش کن حتی اگر حلال باشد.. هر حلالی برای امثال من و تو نیست.. ما هدف دیگری غیر از روزمرگی انتخاب کرده ایم

    با توجه به این ملاک، شما می تونید متوجه بشید که باید بخورید یا نه.. الان من نفسم خورشت قیمه می خواد.. به خاطر نفسم و خوش اومدنم می خورم یا اینکه می خورم که قوت بگیرم اگر چه که مزه اش باب طبعم هست و دوست می دارم تا بتونم بندگی و وظایفم را انجام دهم؟

    اگر برای خوش امدن هایمان کارها مان را انجام دهیم: هدف می شود چون دوست دارم. چون خوشم می اید.. به همان اندازه هم قدر و قیمت داریم.. اما اگر دوست داشتنی ها را برای هدفی ارزشمند جهت دادیم، همه نور می شود و طاعت و عبادت..

    فوتبال رو چرا بازی می کنید؟ چون دوست دارید؟ یا چون بهانه ای است که ورزشی بکنید و با دیگر دوستانتان مراوده ای داشته باشید و شادی را در دل مومنین بیاندازید؟ می بینید؟ هدف های الهی زیادی می توان داشت..

    الهی که هر چه که عاملی برای رشد و موفقیت و فلاح و رستگاری تان است را برگزینید..

    بخش نظرات وبلاگتون رو بسته اید. چرا؟

    زنده باشید به حیات طیبه الهی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">