تا من و تو هر دو در بحر اوفتیم
- به مطالبی که قبلا گفته بودین یه مروری کردم. احساس می کنم این بسته پیشنهادی خیلی آشنا ست. لااقل چیزهایی که در موردش می گین در عین حالی که تازگی داره و جالب بود برام، آشناست. یه جوری انگار اسمش رو قبلا شنیدم. اسم خاصی داره این بسته ؟
+ بله خب. اسم که داره. منتهی می خواستم ورای از اسمی که رایج شده، در مورد خودش صحبت کنیم (1) و درگیر اسمش نشیم که وااای بازم فلان و وااای دیگه چقدر شعار و غیره..
- واقعا؟ یعنی ممکنه این حرفها رو بزنم؟
+ ممکنه. احتمال یک
درصد که هست. چون برخی ها اینقدر قشری و سطحی به این بسته نگاه کرده اند که عمقش
رو درک نکردن و به نظرشون شعاری و مسخره (2) و تکراری اومده.
- مگه چه عمقی داره که از شعار درش می یاره؟
+ عمق که زیاد داره. تو در تو هم هست(3). حالا یکی اش رو برات بگم خودت قضاوت کن ببین این عمق، ارزش داره که آدم بهش بپردازه و این بسته رو در رده های اول انتخابش قرار بده یا نه. مثلا اینکه وقتی این بسته را انتخاب کردیم و در زندگی جاری اش کردیم، انگار که یک سلسله ریل قطار را انتخاب کردیم که همه به یک جا ختم می شه (4).
- یعنی مقصد همه شون یک چیز می شه؟
+ بله دقیقا. یعنی مقصد یکی است. همان مقصد بر همه رفتارها حاکم هست. همان مقصد رشد دهنده همه رفتارهاست. اگه اون مقصد رو بفهمیم، انگار که روح کلی ای که در همه پیشنهادهای این بسته پیشنهادی هست رو فهمیدیم و می تونیم خیلی جاها، با فکری که با اون مقصد تنظیم شده، حرکت کنیم.. این یکی از هدیه هایی است که این بسته به ما می ده. یک فکر برای همه جا..
- مگه می شه؟ مگه داریم؟ چطور بسته ایه که برای رفتارمون پیشنهاد داره ولی بهمون فکر می ده..
+ مگه نگفتیم که رفتار انسان، نشان دهنده درونیاتش هست؟
- بله خب. گفتیم. هر چی هم فکر کردم دیدم حرف درستیه. هر چی سعی کردم مثال نقض پیدا کنم که این قاعده رو ببرم زیر سوال نتونستم. حالا چه ربطی داشت؟
+ خب این بسته در عین حالی که به بیرونی ها می پردازد، یک جور غیر مستقیم و بعضا هم مستقیم، درونی ها را هم جهت می دهد(5) و همین یکی از عمق هایی است که این بسته پیشنهادی داره ...
- یعنی دیگه شعار نمی ده. من اگه جاری اش کنم در زندگی ام، آن هم خود به خود در فکر من به جریان می افته و جلو می ره (6) .. جالبه . . . خیلی جالبه . . .
+ حالا جالب تر هم قراره بشه . . . الهی که زیبایی های این بسته رو بتونیم خوب ببینیم و بگیم. خود دیدن و فهم این زیبایی ها (7) نصف راهه..
-------------------
1. امام على علیه السّلام فرمودند: اُنظُر إلى ما قالَ و لاتَنظُر إلى مَن قالَ ؛ به گفته بنگر نه به گوینده آن . غررالحکم و دررالکلم ، ح5048
2. یَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا یَأْتِیهِم مِّن رَّسُولٍ إِلَّا کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِئُونَ (سوره یس / آیه 30) دریغا بر این بندگان! هیچ فرستادهاى بر آنان نیامد مگر آنکه او را ریشخند مىکردند.
3. یامبر خدا(ص): «هیچ آیهاى از قرآن نیست، مگر اینکه ظاهرى و باطنى دارد، و هیچ حرفی از آن نیست، مگر اینکه تأویلى دارد و تأویل آنرا جز خدا و ریشهداران در دانش، کسى نمیداند مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 33، ص 155، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
4. إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ (سوره فاطر/ ایه 10) سخنان پاکیزه به سوى او بالا مى رود، و کار شایسته به آن رفعت مى بخشد.
5. قال رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم: "أُفٍّ لِکُلِّ مُسْلِمٍ لایَجْعَلُ فِى کُلِ جُمْعَهٍ یَوْماً یَتَفَقَّهُ فِیهِ أَمْرَ دِینِهِ وَ یَسْأَلُ عَنْ دِینِهِ " (بحارالانوار، ج1، ص176) واى بر مسلمانى که در هر هفته (دست کم) یک روز را براى فهم امور دینى و پرسش از آن نکوشد.
6. ... قُلْ إِنَّ هُدَى اللّهِ هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءهُم بَعدَ الَّذِی جَاءکَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَکَ مِنَ اللّهِ مِن وَلِیٍّ وَلاَ نَصِیرٍ (سوره بقره / آیه 120) گو:، هدایت ، هدایتی است که از جانب خدا باشد اگر از آن پس که خدا تورا آگاه کرده است از خواسته آنها پیروی کنی ، هیچ یاور و مددکاری از جانب او نخواهی داشت
7. الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَـِئکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّـهُ وَأُولَـئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ (سوره زمر/ آیه 18) آن کسانی که به سخن گوش می دهند و از بهترین آن پیروی می کنند ، ایشانند کسانی که خدا هدایتشان کرده و اینان خردمندانند