وعده

وَعَدَ اللَّهُ ...

وعده

وَعَدَ اللَّهُ ...

وعده

بیاندیش:

در حال ساختن عالمی هستی که تا بی نهایت، در آن زندگی خواهی کرد..

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

"طرح صمیمانه با امام "

✍️هر روز، قلم به دست می گیریم و برای امام زمان ارواحناله الفداء، نامه ای می نویسیم. به حضرت سلام می کنیم و درد و دلی عاشقانه، عارفانه، از سر صدق خواهیم داشت.

🌺باور دارم این دعوت، از سمت خود حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف است و ما اجابت کننده ایم. فدای مهر و محبت تان بشویم آقاجان.

👈نامه های خود را به آیدی @yazahra10 در ایتا بفرستید.

📌نکته 1: در صورت تمایل، نام مستعار یا نام و نام خانوادگی خود را نیز بفرستید
📌نکته 2: حتما #صمیمانه_با_امام را در پیامتون قید کنید.

✍️نامه های ارسالی حاوی هشتک، در صورتی که قابلیت انتشار داشته باشند، به اسم خودتان در کانال گذاشته خواهند شد.

🔹ایتا:
📢 https://eitaa.com/joinchat/3492216926C09c394f203

🔸بله:
📢 https://ble.ir/samimane_ba_emam

🔹سروش:
📢 https://sapp.ir/joinchannel/ZlyYeGiTVIH8xgCsv2NROb9E

📣کانال #صمیمانه_با_امام در سروش، ایتا، بله

🆔 @samimane_ba_emam

آخرین نظرات
پیوندهای روزانه

بهترین راه گزین کن که دو ره پیش تو است

دوشنبه, ۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۵۰ ب.ظ

جاتون خالی امروز رفته بودیم مراسم برای شهادت مولامون، امام جواد و ذکر غربت ایشون و اشک و رحمت خدا . الحمدلله بر این توفیق الهی .. ختم انعامی برگزار شد و ما هم از تقریبا آیه 113 سوره مبارکه انعام رسیدیم. همان بدو ورود حواسم رو جمع کردم که الان که می خوای قرآن بخونی حواست باشه که به ترجمه اش هم دقت کنی تا بفهمی که خدا چی می گه. و چقدر هم که خدا نکته های عالی ای رو روزیم کرد..الحمدلله.. شکر کنیم تا خدا زیادش کنه(1). مگه نه؟

                قرآن جیبی


وقتی قرآن جیبی(2) ام رو باز کردم و چند دقیقه ای که نشسته بودم و منتظر بودم پیام بازرگانی بین سریال تمام بشه، آیه ای جلوی چشمم اومد که فکر کردم الانه که قراره با این آیه آزمایش بشم و خدا قبل از آزمایش داره بهم می گه که حواست باشه که دقت کنی و سربلند بیرون بیای.. قبول نداری خودت بخون : لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا (3) و خب همین طور هم شد..


حالا آیه چی بود؟

وَقُل لِّعِبَادِی یَقُولُواْ الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِینًا (4)

وقتی داشتم تو جستجوی قرآن، دنبال آیه می گشتم دیدم ماشاالله چقدر آیه داریم که کلمه أحسن توش اومده. أحسن ها نه حسن. یعنی بهترین. نه خوب و نیکو و غیره..  فقط بهترین... شنیدین که قرآن احسن القصص هست؟ یعنی بهترین قصه ها  بعد حال ما وقتی می گیم عزیز من،  قرآن دست بالا گرفته و می خواد ما در گفتار بهترین باشیم، در رفتار بهترین باشیم، برچسبهای روان شناسانه کمال گرایی زدن به این و اون دیگه چه صیغه ایه؟ بهترین بودن چه اشکالی داره وقتی حالت وسواسی و ظلم کردن به خود و دیگری درش نباشه؟ ..  قرآن که می گه خوبه.. حالا نظر قرآن مهمه یا نظر دیگران؟ قضاوت با شما

القصه.. قرار این شد که گفتار بهترین رو داشته باشم و حسابی هم مورد ازمایش واقع شدیم و هی لبخند در دل می زدیم و زیرزیرکی به خدا می گفتیم که چشم خدا. گفتار بهترین..بهترین گفتار.. چشم دیگه. . الان یعنی بهترین نیست؟ خب باشه بهترش می کنم.. الان بهتر شد؟ پسندیدی؟ هنوز باید بهتر بشه؟ حالا چطوره؟.... اقا چندبار امتحانمون می کنی؟ چشم دیگه.. خلاصه نفهمیدیم داشتیم با خدا مکالمه می کردیم یا تو امتحان بودیم و گفتار احسن با اطرافیان می داشتیم..

نکته جالبش اینه که فقط گفتار بهترین هم نداریم. رفتار بهترین هم داریم: ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ  (5)

 یا مثلا این آیه که خیلی هم معروفه : یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ (6)

 تازه این همه بهترین ها بودن و رفتارکردن هم به درد خودمون می خوره و داریم خرج خودمون رو در می یاریم به اصطلاح:

إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا ... (7)

و تازه تر از تازه اش اینکه حسابی هم خیالت تخت که خدا اجر این بهترین بودنت رو ضایع نمی کنه که هیچ، تمام و کمال هم می ده:

إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا (8)

لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَیَزِیدَهُم مِّن فَضْلِهِ وَاللَّهُ یَرْزُقُ مَن یَشَاء بِغَیْرِ حِسَابٍ (9)


ولی مگر، من ، به غیر از توفیق الهی قدمی برداشتم ؟ (10) پس به چه پاداشتم می دهد خدای مهربان؟!

او مهر و لطف خود را تمام می کند نه اینکه منِ بنده، مستحق چنان اجر و پاداشی باشم..


حالا اساسا، این چه ربطی به سبک زندگی داره؟


ربط نداره؟ تمامش مربوطه. یه کم فکر کنیم.. زندگی از چی تشکیل می شه؟ از همین رفتارها، گفتارها، تفکرها..  وقتی من رفتار و گفتارم قرار باشه که بهترین باشه، بهترین ها واقعا.. دیدین که.. تو ازمایش امروز، چندبار خدا موقعیت رو هی تکرار کرد تا بهترترش کنم.. اگه بهترین بود که نمی شد هی بهترش کرد. می شه؟ پس جا داره هنوز که رفتارهامون بهترین بشه.. وقتی هم بهترین رفتار و گفتار رو تمرین کنم، بعد از مدتی هم فکرم بهترین می شه. یادتونه بحثش رو با هم کردیم قبلا. اینجا


چقدرم که قرآن خوشگل بهمون گفته بهترین باش.. بهترین باشیم تا بلکه شبیه به خود خدا بشیم:  وَأَحْسِن کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ (11)

 

البته این امر احسن که خداوند فرموده به چه منظوری هست و آیا بهترین منظوره یا احسان کردن یا چیز دیگه، بزرگوارانی که تمایل دارند مطالعه بیشتری بکنن می تونن به تفسیرها مراجعه ای بکنن. مثلا برای نمونه اینجا رو ذیل عنوان (بیانی لطیف در تفسیر کریمه هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ )  بخونین

 

 

 پ.ن 1: نظر شما چیه؟

دوست دارین قالب مطالب، با همون حالت داستانی و گفت و گویی باشه یا این طوری خوبه؟ برام بگین که شما چی می پسندین و البته نکته گفتن هم  یادتون نره.. نکته هاتون رو دوست دارم. حتی اگه خیلی کوتاه باشه یا به نظر خودتون چیز مهمی نباشه. ممنووونم


پ.ن 2: پاورقی شماره 2 قابل توجه اون هایی که می پرسیدن راه انس با قرآن چی هست؟ جاری باید بکنیمش.. نه؟

 


----------------------------------

1. وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِن شَکَرْتُمْ لأَزِیدَنَّکُمْ وَلَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ (سوره ابراهیم/ آیه 7) و آن گاه که پروردگارتان اعلام کرد که اگر واقعاً سپاسگزارى کنید، [نعمت‏] شما را افزون خواهم کرد، و اگر ناسپاسى نمایید، قطعاً عذاب من سخت خواهد بود.»

2. "هر کدام از شماها یک نسخه‌ی قرآن در جیب بغلتان داشته باشید؛ اگر در جایی منتظر کاری می‌ایستید و فراغتی پیدا می‌کنید - یک دقیقه، دو دقیقه، پنج دقیقه، نیم ساعت - قرآن را باز کنید و به تلاوت آن مشغول شوید، تا با این کتاب انس پیدا کنید. تعدادی که این‌طور عمل کرده بودند، هرچند بسیار اندک بودند، لیکن احساس می‌کردم که اینها با این‌که غالباً هم عربی نمی‌دانستند، اما از لحاظ فهم معارف اسلامی، از دیگران برجسته‌تر بودند و به طور ممتازی با آنها تفاوت داشتند." بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 30/ 11/ 1370

3. إِنَّا جَعَلْنَا مَا عَلَى الْأَرْضِ زِینَةً لَّهَا لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا (سوره کهف/ آیه 7) در حقیقت، ما آنچه را که بر زمین است، زیورى براى آن قرار دادیم، تا آنان را بیازماییم که کدام یک از ایشان نیکوکارترند.

4. وَقُل لِّعِبَادِی یَقُولُواْ الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ الشَّیْطَانَ یَنزَغُ بَیْنَهُمْ إِنَّ الشَّیْطَانَ کَانَ لِلإِنْسَانِ عَدُوًّا مُّبِینًا  (سوره اسرا / آیه 53) و به بندگانم بگو: «آنچه را که بهترین است بگویند»، که شیطان میانشان را به هم مى‏زند، زیرا شیطان همواره براى انسان دشمنى آشکار است.

5. ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ  .. (سوره مومنون/ آیه 96 ) ؛  وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ  ( سوره فصلت/ آیه 34) و نیکى با بدى یکسان نیست. [بدى را] به آنچه خود بهتر است دفع کن آن گاه کسى که میان تو و میان او دشمنى است، گویى دوستى یک‏دل مى‏ گردد.

6. یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ (سوره زمر/ آیه 18) به سخن گوش فرامى ‏دهند و بهترین آن را پیروى مى ‏کنند اینانند که خدایشان راه نموده و اینانند همان خردمندان.

7. إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِکُمْ وَإِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا  (سوره اسرا/ آیه 7) اگر نیکى کنید، به خود نیکى کرده ‏اید، و اگر بدى کنید، به خود [بد نموده ‏اید]. و چون تهدید آخر فرا رسد [بیایند] تا شما را اندوهگین کنند و در معبد [تان‏] چنان که بار اول داخل شدند [به زور] درآیند و بر هر چه دست یافتند یکسره [آن را] نابود کنند.

8. إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ إِنَّا لَا نُضِیعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا (سوره کهف/ آیه 30) کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏اند [بدانند که‏] ما پاداش کسى را که نیکوکارى کرده است تباه نمى ‏کنیم.

9. لِیَجْزِیَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ مَا عَمِلُوا وَیَزِیدَهُم مِّن فَضْلِهِ وَاللَّهُ یَرْزُقُ مَن یَشَاء بِغَیْرِ حِسَابٍ (سوره نور/ آیه 38) تا خدا بهتر از آنچه انجام مى‏دادند، به ایشان جزا دهد و از فضل خود بر آنان بیفزاید، و خدا ست که‏ هر که را بخواهد بى‏حساب روزى مى‏دهد.

10. ...وَمَا تَوْفِیقِی إِلاَّ بِاللّهِ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَإِلَیْهِ أُنِیبُ (سوره هود/ آیه 88) ... و توفیق من جز به [یارى‏] خدا نیست. بر او توکّل کرده‏ام و به سوى او بازمى ‏گردم.

11. وَأَحْسِن کَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَیْکَ (سوره قصص/ آیه 77) و با آنچه خدایت داده سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنیا فراموش مکن، و هم چنان که خدا به تو نیکى کرده نیکى کن و در زمین فساد مجوى که خدا فسادگران را دوست نمى ‏دارد.

 

 

نظرات  (۱۱)

  • بسیجی گمنام
  • سلام 
    عالی بود مطالبتون مثل قبل 
    اینطوری خیلی عالی هست قالب حرفاتون من که اینجور بهتر میتونم خیلی چیزا یاد بگیرم البته نظر شخصیه
    پاسخ:
    سلام و درود خدا بر شما بزرگوار
    ممنون از لطفتون. و اینکه نظرتون رو گفتین.. الهی که چیزهای خوبی یاد بگیریم و به لطف و توفیق خدا، عمل کنیم..برای حقیر هم دعا بفرمایید
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    سلام
    متنتون عاااااالی بود،به نظرم اگر باهمون روند داستانی ادامه بدید خیلی خوب میشه...
    چون اینطوری بهتر میتونیم خودمون رو با شخصیت مورد نظر تطبیق بدیم و نتیجه گیری بهتری داشته باشیم....
    پاسخ:
    سلام و رحمت خاصه الهی بر شما بزرگوار اهل اندیشه
    ممنون که نظرتون رو گفتین.. هر دو یه ویژگی هایی داره. این طور و مستقیم با شما صحبت کردن یک خاصیتی رو داره. حالت داستانی و سوم شخص بودن شما هم خاصیت های خاص خود.. الهی که بتونم از هر دو در جاهای مناسب استفاده کنم..
    ممنونم ازتون.. .
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی..
    سلام ابجی عزیزم
    اختیار دارید فضولی چیه.
    هییییییییییییییییییییییییییییییییییییی
    اجی گلم من یه مشکلاتی واسم پیش امده که نمیتونم توصیف کنم.
    بازم مرسی که اهمیت دادی بهم.
    متشکرم.التماس دعا.
    پاسخ:
    سلام و درود و رحمت خدا بر خواهر عزیزم
    مشکلات که همیشه هست.
    شاید بشه با مشورت یا مراجعه به کلام اهل بیت تغییرشون داد یا تحمل پذیرشون کرد..
    نهایتا هم با تغییر دیدمون می تونیم خودمون رو با اطرافمون وفق بدیم. البته بستگی به مسائل داره..
    اگه دوست داشتین برام بگین و صحبت کنیم.. یا اشاره کنید که در مورد چی دوست دارین بدونین که مطلبش رو در حدی که بلدم بنویسم..
    دعاگوتون هستم.. الهی که مسائل حل بشه و ...
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی..

    مرسی از حضور شما
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما
    ممنون از حضورتون و پاسخی که به نظرم دادید.. ولی هنوز هم نتیجه ها رو در جوک هاتون می بینم.
    نفرمودید که چگونه مخاطبانتان را برای خندیدن قلقلک می دهید؟ دوست داشتم پاسختون رو می خوندم
    التماس دعا
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
  • محمد محمدیان
  • کاش کمی با قرآن مهربانتر برخورد می کردیم

    کاااش .......
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما
    بززگی می گفت کلمه کاش را از فرهنگ لغتت حذف کن و به جایش عملی کن..
    حرفش را بسیار می پسندیدم..
    کاش را باید رها کرد.. با قران مهربان تر رفتار خواهم کرد باید گفت..
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
  • شاهد اسلامی
  • سلام و درود خداوند برشما
    ممنون از مطالب  خوب تون
    ی نکنه ی جالبی که توی متن دیدم این اساس کمال گرایی هست ..این ی ویژگی روح ادمی محسوب میشه و توی قران برای اون برنامه ریخته شده و سفارش شده ..
    بهترین باش ...یا بهترین کلام را داشته باش ...بهترین رفتار ..پیروی از بهترین ..
    خیلی زیباست ..
     
    پاسخ:
    سلام و درود خدا بر شما بزرگوار
    بله همین طوره. جالب تر اینکه هیچ حد یقفی هم ندارد زیرا ذات این صفات کمالی که انسان طالب آن است و به آن سفارش شده از جنس اخلاق و آخرت است که حد یقفی برایش نیست.. الی ماشاالله امکان رشد هست..
    الحمدلله از این برداشت های خوبتان و تفکری که دارید و خواهید داشت..
    زنده باشید به حیات طیبه الهی
  • شاهد اسلامی
  • بحث احسان و عدل رو مطالعه کردم ...چه نکاتی رو فرمودن ..اینکه اگر کسی به ما نیکی کرد ما با احسان برتری جواب بگوییم  ..
    پاسخ:
    سلام و درود خدا بر شما..
    احسنت بر شما که مطالعه کردید. بله تفاوت عدل و احسان بسیار ظریف است و جالب است که در مورد والدین بیان شده: وبالوالدین احسانا.. لفظ احسان امده.. حالا چطور انسان باید رفتار کند که رفتارش در مقابل خوب یهای والدینش نباشد و عدل نشود و احسان که مافوقش است بشود دیگر خیلی جای تامل و تلاش دارد..
    التماس دعا از شما بزرگوار
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
  • شاهد اسلامی
  • سلامی دوباره بر شما ...
    واقعا جای تامل داره . فکر می کنم در برابر احسان های مهربانانه ی خداوند و یا احسان های والدین ، با تلاش کافی هم ،نمی توان با احسانی ما فوقش جواب داد ..
    اصلا چجور میشود در مقابل همه ی خوبی های والدین ،با احسان جواب داد
    پاسخ:
    سلام و رحمت خدا بر شما
    یعنی خداوند ما را بر کاری که نمی شه امر کرده آن هم با این همه تاکید؟


  • شاهد اسلامی
  • lمممم .....
    خب نه ..این بدور از حکمت خداست .
    لطف عظیم والدین را باید با ذره ذره احسانهای متوالی مون جبران کنیم ..
    ی وقتی هم مغرور نشیم که هرچه احسان کردیم باز هم در برابر انها کم است ..
    پاسخ:
    سلام و درود خدا بر شما
    بازم روش تامل کنین که چطور از طرفی گفته شده که جبران الطاف والدین را نمی شود کرد از طرفی امر به احسان به والدین شده ایم آن هم با همان تعریف ظریف و دقیقی که حضرت ایت الله جوادی املی فرمودند..

    بله نباید مغرور شد..
    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی
    ای جانم مولایم آقایم ایوای کاش ببینمت مولا جانم کاش این سر بی ارزش را فدایت کنم 
    پاسخ:
    رحمت خدا بر جانی که اینچنین فدایی مولایش است..
    عشقتان روز افزون باشد الهی..

    الهی زنده باشید به حیات طیبه الهی
    فدای آن چشمهایت فدای حرفهایت فدای قدم هایت عاشقتم عاشق
    پاسخ:
    سلام و رحمت واسعه خدا بر شما..
    عزیزی می گفت: هر وقت دلم می گیرد، به صحبت ها و صدای آقا گوش می دهم. تصاویر زیبایش را می بینم و غرق در نورانیت وجود ولایی اش می شوم.. و آنگاه دلم باز می شود و دل شاد می شوم و انرژی می گیرم و پر مهر می شوم..

    تصاویر زیبای مولایمان روزی دل و قلبتان باشد الهی
    کلام دلنشینش ارام کننده روح و روانتان باشد الهی
    اوامرش راه نمایتان باشد الهی..

    الهی که بتوانیم در رکات آقایمان جان دهیم و لحظات آخر، مولا از ما راضی باشند .. آنچنان تلاش و کوشش کنیم که دلشان را شاد کنیم.. اگرچه که ما را نمی بینند و نشناسند به نام. اما با روح و دل هایمان با ایشان یکی شویم..
    الان، لحظه کار و تلاش است.. به این ها بیاندیشیم.. مرگ خود به خود خواهد امد..

    الهی که زنده باشید به حیات طیبه الهی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">